Evaluering og feedback
Her går vi i dybden med evalueringsfeltet i teori og praksis. Du kommer til at arbejde med at designe og afprøve forskellige formater til formativ og summativ evaluering, som har rod i moderne naturfagsdidaktisk forskning. Vi kommer omkring både evaluering af elevers læring, din og andres undervisning samt lokale og nationale udviklingsinitiativer.
På Modulet Evaluering og Feedback lærer du at koble teorier og forskning om evaluering til din egen praksis. Vi tager udgangspunkt i deltagernes forudsætninger og ønsker, og vores ambition er, at de opgaver du skal lave i løbet af kurset, bliver relevante for din undervisningspraksis. Gennem arbejdet på kurset, både læsning, planlægning, afprøvninger og feedback, kommer du til at opbygge et evalueringsportfolio, som du også kan bruge efterfølgende.
Kurset er organiseret i forskellige temaer, som hver berører en overordnet feedback- og evalueringsform samt teoretiske problemstillinger og begreber.
Eksempler på feedback- og evalueringsformer: ritualiserede mundtlige formater, systematiske skriftlige former, digital/analog peer-feedback, selvevaluering og feedback fra læringsmiljøet.
Eksempler på teoretiske problemstillinger og begreber: læringsprogressioner, modeller for evaluering, forskellige evalueringsparadigmer og validitet/reliabilitet og analysemodeller til evaluering af undervisning. De teoretiske problemstillinger og begreber sættes i spil i arbejdet med konkrete feedback og -evalueringsformater.
Læs detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase:
Du bliver overordnet i stand til at koble formative og summative feedback- og evalueringsformer og -metoder til undervisningsaktiviteter, -forløb, - fag og -programmer. Du kommer til at se og arbejde med både dine egne og andres ideer.
Mere specifikt kommer du til at kunne anvende relevante teoretiske begreber samt erfaringer fra egen praksis til at
- argumentere for og imod forskellige feedback- og evalueringsformer og -metoder i lektioner, forløb, fag og programmer i konkrete situationer.
- skelne mellem formativ og summativ brug af feedback- og evalueringsformater i forskningslitteratur, egen og andres praksis.
- tilpasse og anvende forskningsbaserede formative og summative feedback- og evalueringsformer til og i egen praksis.
- begrunde, vurdere og anvende formativ feedback på egen og andres planlægning, udførelse og og refleksion over undervisning.
- formidle egne og andres erfaringer med formativ og summativ feedback- og evaluering til andre science-undervisere eller -formidlere.
Derudover giver vi en (lille) kage ved kursets afslutning.
Modulanvarlig: Jesper Bruun
Undervisningssted: Den fysiske undervisning foregår som udgangspunkt i København på Institut for Naturfagenes Didaktik, Niels Bohr Bygningen, Rådmandsgade 64, 2200 Kbh. N.
Tid: Kurset består af 8 hele kursusdage (i tidsrummet 9-17) on-site på Institut for Naturfagenes Didaktik i København samt 8 gruppearbejdsdage som de studerende selv administrerer. Udover disse dage må forventes nogen læsning og skrivning.
Datoer: Undervisningen foregår på mandage over otte kursusgange, ca. hver anden uge i perioden august - december:
De præcise datoer følger.
Vi anbefaler at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt /i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene.
Ansøgning: Læs nærmere på siden Ansøgning og pris
Omfang: 10 ECTC