It, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv

I dette modul ser vi på hvordan teknologi påvirker læring og undervisning i naturfagene. Du kommer til at arbejde med at analysere læringssituationer ud fra sociale, individuelle og teknologiske perspektiver. Derudover vil vi skabe overblik over forskellige trends inden for digital uddannelse og teknologiforståelse i naturfaglig undervisning.

På Modulet “It, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv” lærer du at koble teorier og forskningsresultater om teknologi og læring din egen praksis og til løbende uddannelsespolitiske forandringer. Vi tager udgangspunkt i deltagernes erfaringer og situationer og du vil kurset arbejde løbende med cases der er relateret til din egen egen undervisning/skole. Gennem kurset forfiner du casearbejdet så det til sidst er udgangspunkt for dit eksamensportfolio.

 

Kurset er belyser læring og digitale teknologier fra forskellige perspektiver såsom (1) individuel læring, motivation og dannelse, (2) social læring, samarbejde og læringsoplevelser, og (3) implementering, faglig udvikling og teknologiforståelse. 

Eksempler på problemstillinger og teorier der belyses i kurset: Motivation og agency, sociokulturel tilgang til læring, samt implementering af teknologier og curriculum. Vi vil også se på spilbaseret læring, computerstøttet samarbejde, og scenariedidaktik. Endelig vil vi kaste et mere kritisk blik på digitaliseringens konsekvenser i naturfagene, og belyse spørgsmål om digital distraktion og konsekvensen af den outsourcing af beregninger og algebraisk kompetence som moderne regneværktøjer medfører i naturfagene.

Læs detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase:

NNDM24003U IT, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv

 

 

Du får et overblik over hvordan it påvirker naturfaglig undervisning og læring. Du får desuden en indføring i centrale teorier og læring, samarbejde, motivation og dannelse på det naturfaglige område. Endelig bliver du i stand til at koble viden og teorier til konkrete cases med henblik på at forbedre rammer for undervisning. 

Mere specifikt får du:

  • et læringsteoretisk fundament kan vurdere it-anvendelsers muligheder, begrænsninger, barrierer og faldgruber i forskellige undervisningskontekster,
  • en teoretisk overbygning til dine undervisningserfaringer
  • Kendskab til motivationsteori, elementær videnskabsteori og dannelsesteori
  • Viden om teknologiforståelse og dets samspil med de naturvidenskabelige fag i uddannelsessystemet.
  • Indsigt i implementerings- og forandringsprocesser i uddannelsessystemet, drevet af teknologi og digitalisering

 

 

 

Kursusanvarlig: Morten Misfeldt


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurset udbydes næste gang i foråret 2025

Undervisningssted: Den fysiske undervisning foregår som udgangspunkt i København på Institut for Naturfagenes Didaktik, Niels Bohr Bygningen, Rådmandsgade 64, 2200 Kbh. N.
Tid: 9:30-16:30 (med mindre andet aftales)
Datoer: Undervisningen foregår på mandage over otte kursusgange, ca. hver anden uge i perioden januar - juni.

For modulet i foråret 2026  er datoerne følgende:

  • Uge 2: 6 januar
  • Uge 4: 20. januar
  • Uge 6: 3. februar 
  • Uge 9: 24. februar 
  • Uge 11: 10. marts 
  • Uge 13: 24. marts
  • Uge 15: 4. april
  • Uge 19: 5. maj

Dato for eksamen følger.

Vi anbefaler at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt /i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene. 

Ansøgning: Ansøgningsfristen er den 9. december 2024.
Læs nærmere på siden Ansøgning og pris

Omfang: 10 ECTC