2. september 2024

Farvel til fysisk tidsskrift: MONA bliver digitalt

MONA

Til december udkommer det sidste fysiske nummer af tidsskriftet MONA. Fra næste år vil MONA nemlig overgå til at være et rent digitalt tidsskrift.

MONA digital
MONAs formål har ikke ændret sig de sidste 20 år. Men meget andet har.

Af redaktionen

MONA kom til verden i september 2005 hvor uddannelsessektoren stod over for en række udfordringer. I folkeskolen baksede mange med implikationerne af to skuffende PISA-undersøgelser. På ungdomsuddannelserne stillede en ny gymnasiereform store krav til lærere. Og på læreruddannelsen så man ind i en lovændring der skar ned i antallet af linjefag. Disse generelle problemer slog hårdt igennem i matematik og naturfagene.

Til næste år fylder MONA 20 år. Uddannelsessystemet står stadig over for store udfordringer. Og MONAs formål har ikke ændret sig. MONA blev skabt med målet om at styrke matematik- og naturfagsundervisningen, og det er fortsat vores opgave. Vi arbejder for at udbrede den nyeste didaktiske viden og skabe et forum for den konstruktive dialog i feltet. Og det er langt hen ad vejen lykkedes – MONA har etableret sig som en vigtig partner i formidlingen af en forskningsbaseret, dansk matematik- og naturfagsdidaktik.

Men meget andet har ændret sig over de sidste to årtier. Og derfor må MONA nu ændre udtryk. De seneste års stigende priser på tryk og distribution har gjort det økonomisk uholdbart at fortsætte med at producere det fysiske MONA. Som så mange andre tidsskrifter for længst har gjort, vil MONA fra 2025 derfor overgå til at være 100 procent digitalt.

Dette er ikke kun en spareøvelse. De penge som i dag går til papir, blæk og porto, vil blive investeret i indholdet, og vi glæder os derfor til at kunne tilbyde den viden der deles i MONA, til flere og på flere måder. Vi ved at mange – også her på redaktionen – vil savne den taktile fornemmelse af et nyt tidsskrift. Men vi er også overbeviste om at det vigtige ved MONA ikke er formatet, som tidsskriftet udkommer i. Det vigtige er at MONA har et relevant indhold som bliver læst, diskuteret og brugt.

Modtag MONA online

MONAs online hjem er på tidsskrift.dk/mona. Her kan du finde de nyeste artikler fra MONA og dykke ned i arkivet skabt over de sidste to årtier. Med overgangen til helt digital MONA bliver MONA også åben for alle, hvor man før skulle have abonnement for at læse artikler fra det sidste år.

Vi håber at dette kommer til at gøre adgangen til MONA mere fleksibel. Men vi opfordrer stadig alle MONA læsere til at registrere sig som brugere på siden. På den måde kan man nemlig modtage en mail, når der udkommer nye MONA artikler.