7. november 2024

MONA-særnummer: Matematik-undervisning for elever med særlige behov

MONA

Nyt MONA-særnummer er baseret på bidrag fra 11. konference i Nordic Research Network on Special Needs Education in Mathematics (NORSMA)

Ligesom de tidligere konferencer behandlede NORSMA 11 vigtige spørgsmål inden for matematik, specialundervisningspolitik og praksis i alle de nordiske lande.
Ligesom de tidligere konferencer behandlede NORSMA 11 vigtige spørgsmål inden for matematik, specialundervisningspolitik og praksis i alle de nordiske lande.

Der er stadig en stor gruppe elever som ikke gives mulighed for at kunne deltage aktivt i matematik. Størrelsen af denne gruppe ser desværre ud til at være voksende gennem de senere år.

Det centrale er dog at forsknings- og udviklingsprojekter viser at der kan gøres noget for denne gruppe elever. Derfor er behovet for at mødes i en nordisk kontekst stadig centralt og måske vigtigere end nogensinde.

The eleventh Conference of The Nordic Research Network on Special Needs Education in Mathematics (NORSMA 11) blev afholdt den 23.-24. november 2023. Det var med deltagelse af forskere og lærere fra Sverige, Norge, Finland, Grønland, USA, Island, Belgien og naturligvis Danmark. 

Efter konferencen blev de deltagere som havde holdt oplæg, tilbudt at formidle og uddybe i artikelform, som en fastholdelse af deres viden og erfaringer. Det er disse artikler der udgør indholdet i et nyt særnummer af MONA.

Fællesgjort viden

De 12 artikler giver meget forskellige perspektiver på feltet; men samlet nuancerer og bidrager de til en fællesgjort viden der forhåbentlig vil give mulighed for at skabe nye refleksioner og nye diskussioner som vi alle kan blive klogere af.

Alle artikelbidrag har været gennem review organiseret af NORSMA-redaktionen: Pia Tonnesen, Pernille Ladegaard Pedersen og Lena Lindenskov.

"At vi for 11. gang samledes på tværs af landene for at vidensdele og præsentere vores perspektiver inden for feltet special needs education in mathematics, gav muligheder for igen at skabe et fælles nordisk perspektiv på feltet," skriver redaktørerne. 

"Ligesom de tidligere konferencer behandlede NORSMA 11 vigtige spørgsmål inden for matematik, specialundervisningspolitik og praksis i alle de nordiske lande. Teorier, empiriske resultater og erfaringer fra praksis blev præsenteret, herunder både resultater fra allerede afsluttede udviklings- og forskningsprojekter og erfaringer fra igangværende arbejde."

Overordnet bidrog alle indlæg, præsentationer og diskussioner til de grundlæggende spørgsmål som: Hvad menes der med specialundervisning i matematik? Hvordan karakteriserer man det at være i vanskeligheder i matematik? Og hvordan skaber/udvikler vi en matematikundervisning hvor alle får mulighed for at deltage og bidrage?

 

 

Emner