Vær med til at skabe inkluderende undervisning i gymnasiet
Er du gymnasielærer i kemi, fysik eller teknologi, og underviser du også på A-niveau på STX eller HTX? Så kan du være med til at skabe undervisning, der lader alle elever uanset køn og etnicitet se sig selv i fagene.
Unge kvinder, der i gymnasiet (STX og HTX) har tilvalg i kemi, fysik og teknologi på A-niveau, søger ikke mod de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser i samme udstrækning som deres mandlige klassekammerater.
Internationale undersøgelser viser, at en del af forklaringen på unge kvinders fravalg kan findes i fagenes og undervisningens tilrettelæggelse og praksisser.
Forskningsprojektet GATE (Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering) undersøger, hvorfor unge kvinder, der har tilvalg i naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere indenfor STEM-feltet. Nu efterlyser projektet gymnasielærere, der har lyst til at skabe undervisning, der inkluderer alle elever.
"Målet med projektet er at skabe videnskabeligt fundament for at lave konkrete ændringer i undervisningen i naturvidenskab i gymnasiet," siger lektor Lene Møller Madsen, der sammen med lektor Henriette Holmegaard leder GATE-projektet.
"Vi ønsker, at unge mennesker uanset køn, etnicitet og andre social markører inkluderes og støttes i deres videre naturvidenskabelige uddannelse."
GATE – Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering
Missionen for forskningsprojektet GATE – Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering – er at få flere unge kvinder til at vælge en STEM-karriere. Mange unge kvinder gennemfører naturvidenskabelige studieretninger på gymnasiet (stx og htx) med succes og med høje karakterer, men kun en tredjedel af disse vælger en videregående uddannelse inden for STEM.
GATE-projektet vil gennem forskning undersøge, hvorfor de unge kvinder, der allerede i gymnasiet har valgt naturvidenskab, afstår fra at fortsætte på naturvidenskabelige og tekniske videregående uddannelser. På den baggrund vil GATE-projektet udvikle, afprøve og implementere en Gender Aware Teaching for Equality-tilgang i naturvidenskab på gymnasiet. Dette vil blive udviklet i tæt samarbejde med naturvidenskabelige lærere i gymnasier på stx og htx.
Projektet er over fire år støttet med 8,8 millioner kroner af Poul Due Jensens Fond - Grundfos Fonden. Fonden er stiftet i 1975 af Poul Due Jensen, der skabte Grundfos. Fonden ejer 88 procent af aktierne i Grundfos-koncernen.
Søger lærere fra hele landet
GATE-projektet søger lige nu gymnasielærere fra hele landet, der vil samarbejde med forskere og kollegaer om at udvikle, afprøve og evaluere undervisningseksperimenter, der kan gøre kemi-, fysik- og teknologi- undervisningen mere inkluderende og støtte flere forskellige elever (herunder flere unge kvinder) i at se sig selv i fagene.
"Som deltager i GATE-projektet får du udviklet nye undervisningsforløb, viden om kønspraksisser, og du bliver certificeret GATE-underviser. Derudover bliver du inviteret til at deltage i den afsluttende konference i 2026," siger Lene Møller Madsen.
"Det kan være en fordel, hvis I er flere i et lærerteam, der har lyst til at deltage, fordi det kan gøre det lettere at fastholde de gode ideer og praksisser samt sparre med hinanden efter projektforløbet. Men det er ikke afgørende for at deltage i projektet."
Frikøb fra skolen
Deltagere skal undervejs i projektet være med på to seminarer, der samlet svarer til tre arbejdsdage. Til gengæld vil projektet give skolen en kompensation på 8500 kr.
"Under hvert seminar vil du blive klædt på til at afprøve nye tilgange og undervisningsforløb, så du ikke skal bruge tid ud over din normale tid af planlægning og forberedelse af din undervisning," fortæller Lene Møller Madsen.
Foruden de to seminarer vil der blive afholdt to frivillige onlinemøder.
"De kommer til at blive afholdt under hver af de to afprøvninger og kan ses som et rum, hvor udfordringer, muligheder og forandringer kan blive delt."
Tilmelding
Send en mail til GATE@ku.dk med navn, undervisningsfag, mailadresse på deltagere samt hvilket STX eller HTX, I er tilknyttet. Tilmelding skal ske senest 01.03.2024.
Har du spørgsmål eller ønsker yderligere oplysninger, så kan du også skrive til GATE@ku.dk, så vil vi svare på din forespørgsel hurtigst muligt.
Projektet er finansieret af Poul Dues Jensens fond i samarbejde med Københavns Universitet.