27. april 2023

Kandidat i STEM-undervisning: Det fede er at tænke kreativt på tværs af fag 

Uddannelse

Simon Funch var overbevist om, at han skulle ud og undervise efter endt læreruddannelse. Så faldt han over kandidaten i STEM-undervisning, og nu bringer han virksomheders virkelighed ind i undervisningen for Åben Virksomhed.

Kandidaten har givet mig en helt anden åben tilgang til fagene, fortæller Simon Funch.
Kandidaten har givet mig en helt anden åben tilgang til fagene, fortæller Simon Funch.

“Hvad skal vi egentlig bruge det til?” 

Spørgsmålet er ikke bare blevet stillet af Simon Funchs elever i adskillige matematiktimer. Det var også et spørgsmål, han selv havde om kandidatuddannelsen i STEM-undervisning, efter han startede på det allerførste hold i 2020.  

“Vi var den første årgang, så der var ikke nogen udefra, der vidste hvad vi kunne,” fortæller Simon Funch, der i sommeren 2022 blev en af de allerførste kandidater i STEM-undervisning. 

“Der var en frustrationsperiode, hvor vi spurgte os selv og hinanden, hvad vi blev gode til.” 

Da muligheden bød sig, besluttede han sig for at bruge et valgfrit modul til at komme i virksomhedspraktik hos Åben Virksomhed.  

“Jeg vidste jo godt, at jeg efter kandidaten kunne gå ud og blive lærer og have mere i rygsækken. Men jeg var nysgerrig efter at prøve noget helt andet og se, hvad jeg ellers kunne.” 

Hvad der startede som noget helt andet blev til det helt rigtige for Simon Funch. Siden han afleverede sit speciale – som i øvrigt også handlede om åben skole - har han som konsulent i Åben Virksomhed været med til at lave virksomhedsbesøg for folkeskoler og gymnasier. 

“Det fede er egentlig muligheden for at være kreativ og lege med, hvordan fagene kan komme i spil. Det er interessant at tænke fagene på tværs og ind i nogle helt andre kontekster, ” siger han.  

“Ude i virksomhederne kan du virkelig få svaret på, hvad fx matematik skal bruges til. Her kan man få lov til at nørde ned i alle de steder, hvor man bruger kompleks matematik - også steder, hvor man måske ikke forventede at finde det.” 

 

Den store fortælling 

Evnen til at tænke fagene på ny er noget af det, som Simon Funch har taget med videre fra kandidatuddannelsen.  

“Kandidaten har givet mig en helt anden åben tilgang til fagene. Matematik og naturfag er ikke bare, som vi altid har gjort det. Jeg har lært at se ting på andre måder og prøve nye ting af,” forklarer han. 

“Jeg kom jo lige fra læreruddannelsen og følte at jeg vidste, hvad matematik er. Men det blev vendt på hovedet på kandidaten. I stedet for at tage udgangspunkt i regning og geometri, så tager vi udgangspunkt i at kunne modellere virkeligheden - og så får eleverne faktisk lært det andet hen ad vejen.” 

Simon Funch blev fanget af muligheden for at se et samfundsrelevant problem, som den store fortælling, der kan binde de enkelte fag sammen og give meningen. 

“Matematik og naturfag kan føles meget forskellige og har forskellige arbejdsmetoder. Men man kan finde og arbejde ud fra det, de har til fælles, frem for at fokusere på forskelle.” 

Fagene i spil 

I dag er ideen om fagenes fællesmængde en fast brik i Simon Funchs arbejde, når undervisningsforløb og fag skal spille sammen med det, der foregår ude i en virksomhed.  

“Det er lærere, der udvikler forløbene, men det er min opgave at se på, hvordan noget fagligt passer ind i virksomhedernes komplekse virkelighed. Det er ikke sådan, at man kan udpege en enkelt ting, så man er nødt til at være søgende for at finde ud af, hvordan fagene spiller ind i den sammensatte virkelighed,” siger han, og nævner som eksempel et besøg i en virksomhed, der arbejder med 3D-printere.  

“Her er der både noget relevant for design- og håndværksfag. Men du kan også se en engineering-tankegang, hvor man prøver ting af på en billig måde. Og der er også en del matematik i form af former, figurer og arealer. På den måde får man sporet sig ind på den vinkel, man skal arbejde med i undervisningen før og efter besøget,” fortæller Simon Funch.  

Rigeligt tid til at være lærer 

Det var egentlig ikke Simon Funchs oprindelige plan at styre uden om klasseværelset.  

“Jeg gik hele læreruddannelsen og sagde, at jeg i hvert fald ikke skulle læse videre og slet ikke med det samme. Og så faldt jeg over den her uddannelse, og så kunne jeg alligevel ikke lade være,“ fortæller han.

Jeg kom jo lige fra læreruddannelsen og følte at jeg vidste, hvad matematik er. Men det blev vendt på hovedet på kandidaten.

Simon Funch

Der er da også stadig dage, hvor Simon Funch savner at undervise. 

“Lige nu har jeg en mulighed her, som jeg har grebet. Og så kan det være jeg om tre eller ti år får en ny mulighed - og det kan sagtens være at skulle tilbage og undervise en 8. klasse. Jeg skal være på arbejdsmarkedet i 50 år, så der er rigeligt tid til at være lærer på et tidspunkt.” 

Emner