18. december 2024

Nyt projekt vil gøre data science til meningsfuld del af gymnasiematematik

Forskning

Solide data-evner er kritiske for at forstå alt fra meningsmålinger til misinformation. Med støtte fra Novo Nordisk Fonden skal forskningsprojekt finde frem til, hvordan data science bliver en del gymnasiematematik uden at sprænge rammerne i læreplanen.

Britta Jessen, lektor
Vi er nødt til at vide, hvilke praksisser, der er relevante i industrien, hvis vi skal give eleverne nogle relevante værktøjer med, siger lektor Britta Jessen.

Data science er afgørende i vores forståelse af klimaforandringer, i test af ny medicin og i udvikling af AI. Men den slags data-evner kan ikke presses ned i eksisterende undervisning i gymnasiet uden at lægge voldsomt pres på elever og lærere.  

Et nyt forskningsprojekt ledet af lektor Britta Jessen skal nu finde ud af, hvilke elementer af data science det giver mening at introducere på gymnasieniveau, samt hvordan det på en meningsfuld måde kan blive en del af gymnasiematematikken. 

“Der er mange holdninger til, hvordan data science skal ind i gymnasiet enten som sit eget fag eller i de eksisterende. Men vi mangler viden om, hvordan det rent faktisk kan lade sig gøre,” siger Britta Jessen.  

"Derfor skal vi undersøge de muligheder, der ligger i at integrere data science i matematikundervisningen, så det ikke blot fremstår som noget sjovt og anderledes, men rent faktisk bliver en naturlig og integreret del af undervisningen.”  

Projektet DASME (Data Science in Mathematics Education) har netop fået knap seks millioner i støtte fra Novo Nordisk Fonden. 

“Det er fantastisk, at vi har mulighed for at få midler til at nørde fagdidaktik og samtidig gøre en forskel for praksisfeltet. Jeg er taknemmelig for, at Novo Nordisk Fonden kan se værdien i det arbejde, vi laver,” siger Britta Jessen.  

Relevant for både elever og industri 

DASME-projektet skal først og fremmest kortlægge, hvordan data science udføres ude i virkeligheden, fortæller Britta Jessen. 

“Vi er nødt til at vide, hvilke praksisser, der er relevante i industrien, hvis vi skal give eleverne nogle relevante værktøjer med. Det kræver, at vi kortlægger, hvad der praktisk foregår i industrien og i forskningsfeltet, og ud fra det vælger, hvad det giver mening at inddrage eleverne i.” 

Herefter skal de udvalgte fagområder flettes ind i den undervisning, der allerede er på programmet for gymnasiernes matematik-elever.  

“Det er vigtigt, at det her ikke skaber så meget stoftrængsel, at det bliver en ekstra byrde for lærere og elever. Derfor skal vi finde de områder af matematikken – som matematisk modellering - der kan bruges til at undervise de relevante områder af data science,” siger Britta Jessen. 

International opbakning 

DASME-projektet bliver et samarbejde med en stærk blanding af eksperter inden for matematisk modellering, digital uddannelse og data science, fortæller Britta Jessen.   

“Louise Meier Carlsen fra ITU er medansøger og bliver en central drivkraft i projektet. Hun underviser i data science på ITU, hvilket giver os adgang til værdifuld faglig ekspertise.” 

Projektet har også international opbakning fra Vince Gieger, professor ved Australian Catholic University og præsident for ICTMA (International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications) og Jonas Bergman Ärlebäck, professor ved Linköping Universitet og leder af modelleringsgruppen ved CERME konferencerne.

De to får selskab af Marianna Bosch, lektor i matematikdidaktik og internationalt anerkendt ekspert i statistikundervisning samt professor Hans-Stefan Siller, der leder forskning i matematikdidaktik på Julius-Maximilians-Universität Würzburg.  

Desuden er projektet lokalt støttet af Claus Ekstrøm, professor ved BioStat, KU, samt Daniek Spikol, lektor i digital education, IND & DIKU, KU.  

“Det er virkelig stærke profiler, som bidrager til projektets tyngde og kvalitet,” siger Britta Jessen.  

DASME projektet starter officielt d. 1. juli 2025.

Kontakt

Britta Eyrich Jessen
Lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik
E-mail: britta.jessen@ind.ku.dk
Telefon: +4535320363

Emner

Læs også