Ph.d.-studerende: Teknologi kræver nyt syn på problemløsning i matematik
Den teknologiske udvikling giver os konstant både nye problemer og nye redskaber. Vores forståelse af matematisk problemløsning skal følge med, mener ph.d.-studerende Jack Jalal Kallo.

Evnen til at bruge matematik til at løse en åben problemstilling er central for matematik. Men den nuværende beskrivelse af den matematiske problemløsningskompetence er i høj grad afkoblet fra teknologiske hjælpemidler. Det er en skam, mener ph.d.-studerende Jack Jalal Kallo.
“Vi har enormt mange teknologiske hjælpemidler, som har potentiale til at styrke vores problemløsningsevner. Jeg mener, vi har brug for en tættere kobling mellem at løse problemer i matematik og udnytte teknologi,” siger han.
Der er brug for en opdatering af kompetencen, mener Jack Jalal Kallo.
“Bortset fra sproglige tilpasninger er matematisk problemløsning som kompetence næsten uforandret siden 1945. Spørgsmålet er, om det kan passe, at matematisk problemløsning stadig er den samme, eller om er der noget nyt, vi bør tilføje.”

Hvor matematik og teknologi overlapper
Som en del af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse skal Jack Jalal Kallo over de næste år undersøge sammenhænge mellem teknologi og den matematiske problemløsning.
“Problemløsning er på mange måder der, hvor teknologi og matematik overlapper. Det er en fællesnævner,” siger Jack Jalal Kallo.
“Jeg vil gerne undersøge, hvad vi kan tage fra de computationelle metoder og overføre til matematikundervisningen. Og hvordan vi kan udnytte teknologiens potentialer til at styrke matematiske problemløsningsevner. Det er stadig i høj grad et uafklaret spørgsmål.”
Med den rette teknologi kan elever dykke ned i store datamængder og analysere statistiske sammenhænge på en måde, der ikke er mulig med traditionelle metoder. Men det er ikke kun teknologiens muligheder, der kræver et opdateret syn på problemløsning med matematik. Det er også de nye udfordringer som teknologien skaber, bemærker Jack Jalal Kallo.
“Vi står over for nye problemer, der kræver nye løsninger. Spørgsmålet er om vi kan behandle de nye teknologisk betingede udfordringer som traditionelle matematiske problemer, eller skal vi udvikle nye metoder?”
Hvad man ikke kan uden teknologi
I sit projekt arbejder Jack Jalal Kallo med en design-baseret metode, hvor han af flere omgange skal udvikle og teste et undervisningsforløb.
“Jeg vil undersøge, om det er muligt at udvikle opgaver, der kræver brug af teknologi for at lære matematik. Og om det kan gøres på en måde, så det tilfører værdi til læring og ikke bare skaber flere udfordringer.”
Vi har brug for en tættere kobling mellem at løse problemer i matematik og udnytte teknologi.
I den første test har elever brugt micro:bit til at visualisere deres bevægelser. Forløbet introducerer elever til maskinlæring ved at vise, hvordan systemer genkender mønstre i data. Næste skridt er at undersøge, hvilke muligheder for matematisk problemløsning, der opstår - og hvordan man bedst kan få elever til at arbejde videre med dem.
“Mit mål er at udvikle generelle designprincipper, der går på tværs af teknologier og afdækker, hvad vi kan opnå med teknologi i matematik, som ikke er muligt uden,” siger Jack Jalal Kallo.
“Jeg håber at være med til at igangsætte en bevægelse, hvor vi aktivt udnytter teknologiens potentialer i undervisning og problemløsning. Dette sker ikke fra den ene dag til den anden, men det er essentielt, at teknologien bliver et centralt element i læringsprocessen.”
Kontakt
Jack Jalal Kallo
Ph.d.-stipendiat
E-mail: jkallo@ind.ku.dk
Telefon: +4535331627