Engagementssociologien i uddannelsesstudier: En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Engagementssociologien i uddannelsesstudier : En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle. / Hjerrild Carlsen, Mathilde; Ryberg, Marie L.; Hansen, Magnus Paulsen.
In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2024.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Engagementssociologien i uddannelsesstudier
T2 - En pragmatisk tilgang til læring, magt og de professionelles rolle
AU - Hjerrild Carlsen, Mathilde
AU - Ryberg, Marie L.
AU - Hansen, Magnus Paulsen
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Uddannelsessystemet har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor flere nye former for spændinger er opstået, fx mellem krav om standardisering, kreativitet, dannelse, omsorg, børn og unges personlige udvikling og mangel på arbejdskraft. Dette kræver nye vinkler på, hvordan vi mennesker engagerer os og anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til Engagementssociologien med særligt fokus på dens anvendelighed til at udforske problemstillinger inden for uddannelse. Artiklen har således to formål: For det første giver den en kort præsentation af engagementssociologiens kernebegreber. For det andet udfolder artiklen teoriens bidrag til at forstå magt, læring og de professionelles rolle inden for uddannelse med eksempler fra grunduddannelse og videregående uddannelse. Artiklen viser her engagementssociologiens bidrag til analyser af sociale spændinger i praksis og kaster lys på de professionelles arbejde med aktuelle problemstillinger om fx standardisering, tværgående samarbejde og innovation som en vanskelig kompositionskunst.
AB - Uddannelsessystemet har i de senere år udviklet sig på en måde, hvor flere nye former for spændinger er opstået, fx mellem krav om standardisering, kreativitet, dannelse, omsorg, børn og unges personlige udvikling og mangel på arbejdskraft. Dette kræver nye vinkler på, hvordan vi mennesker engagerer os og anderledes redskaber til kritiske analyser. Denne artikel introducerer til Engagementssociologien med særligt fokus på dens anvendelighed til at udforske problemstillinger inden for uddannelse. Artiklen har således to formål: For det første giver den en kort præsentation af engagementssociologiens kernebegreber. For det andet udfolder artiklen teoriens bidrag til at forstå magt, læring og de professionelles rolle inden for uddannelse med eksempler fra grunduddannelse og videregående uddannelse. Artiklen viser her engagementssociologiens bidrag til analyser af sociale spændinger i praksis og kaster lys på de professionelles arbejde med aktuelle problemstillinger om fx standardisering, tværgående samarbejde og innovation som en vanskelig kompositionskunst.
M3 - Tidsskriftartikel
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
ER -
ID: 366784314