Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review
Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Standard
Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review. / Sølberg, Jan; Waaddegaard, Nina Holst.
Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education, 2024. 58 p.Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review
AU - Sølberg, Jan
AU - Waaddegaard, Nina Holst
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Dette review undersøger tilgange, metoder og værktøjer til at vurdere elevers naturfaglige kompetencer og analysere deres styrker og svagheder. Baseret på 40 udvalgte tekster fra en systematisk søgning blandt 2626 publikationer besvarer det fem forskningsspørgsmål:1. Hvilke forskellige forståelser af naturfaglig kompetence optræder i litteraturen?2. Hvordan omsættes kompetencemål til praksis?3. Hvad er væsentlige overvejelser vedrørende validitet og reliabilitet?4. Hvilke muligheder og udfordringer peger eksisterende evalueringsmetoder på?5. Hvilke typer af formål med evalueringsaktiviteten udpeges?Reviewet afsluttes med en oversigt over centrale aspekter påkrævet for at kunne gennemføre en kvalificeret evaluering af elevers naturfaglige kompetencer.Hæftet er udarbejdet for Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education af Jan Sølberg, Københavns Universitet og Nina Holst Waaddegaard, Københavns Universitet.
AB - Dette review undersøger tilgange, metoder og værktøjer til at vurdere elevers naturfaglige kompetencer og analysere deres styrker og svagheder. Baseret på 40 udvalgte tekster fra en systematisk søgning blandt 2626 publikationer besvarer det fem forskningsspørgsmål:1. Hvilke forskellige forståelser af naturfaglig kompetence optræder i litteraturen?2. Hvordan omsættes kompetencemål til praksis?3. Hvad er væsentlige overvejelser vedrørende validitet og reliabilitet?4. Hvilke muligheder og udfordringer peger eksisterende evalueringsmetoder på?5. Hvilke typer af formål med evalueringsaktiviteten udpeges?Reviewet afsluttes med en oversigt over centrale aspekter påkrævet for at kunne gennemføre en kvalificeret evaluering af elevers naturfaglige kompetencer.Hæftet er udarbejdet for Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education af Jan Sølberg, Københavns Universitet og Nina Holst Waaddegaard, Københavns Universitet.
UR - https://nafa.nu/nafa-viden/cese-viden/
M3 - Rapport
BT - Evaluering af naturfaglige kompetencer - et scoping review
PB - Naturfagsakademiet – CESE, Center of Excellence in Science Education
ER -
ID: 384581473