Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder. / Ryberg, Marie L.
In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 2024.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Forskningsbaseret undervisning og tvivlens goder
AU - Ryberg, Marie L.
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - De senere årtiers debatter om forholdet mellem forskning og undervisning på universitetet har peget på, at forskningsbaseret undervisning må gentænkes i masseuniversitetet. Der er imidlertid få praksisnære studier af, hvordan dette konkret kan tage form. Denne artikel præsenterer resultater fra et etnografisk studie af kurser, der har eksperimenteret med at integrere forskning i undervisningen. Artiklen peger på, at tvivl er et centralt aspekt af studerendes arbejde og udviklingen af deres undersøgelseskompetencer i disse kurser. Med afsæt i den amerikanske pragmatismes idéer om tvivl som forudsætning for videnskabelig tænkning, samt den nyere franske pragmatismes ideer om tvivl som grundlag for kritik, udfolder artiklen tvivlens centrale rolle i forskningsbaseret undervisning. Artiklen udpeger fire opmærksomhedspunkter for, hvordan man i praksis sætter rammerne for den gode tvivl i forskningsbaseret undervisning: stoffet, undervisningsforløbet, eksamen, undervisningsmiljøet samt underviserrollen, der på forskellige måder kan give studerende mulighed for at spejle sig i hinandens og forskerens produktive tvivl.
AB - De senere årtiers debatter om forholdet mellem forskning og undervisning på universitetet har peget på, at forskningsbaseret undervisning må gentænkes i masseuniversitetet. Der er imidlertid få praksisnære studier af, hvordan dette konkret kan tage form. Denne artikel præsenterer resultater fra et etnografisk studie af kurser, der har eksperimenteret med at integrere forskning i undervisningen. Artiklen peger på, at tvivl er et centralt aspekt af studerendes arbejde og udviklingen af deres undersøgelseskompetencer i disse kurser. Med afsæt i den amerikanske pragmatismes idéer om tvivl som forudsætning for videnskabelig tænkning, samt den nyere franske pragmatismes ideer om tvivl som grundlag for kritik, udfolder artiklen tvivlens centrale rolle i forskningsbaseret undervisning. Artiklen udpeger fire opmærksomhedspunkter for, hvordan man i praksis sætter rammerne for den gode tvivl i forskningsbaseret undervisning: stoffet, undervisningsforløbet, eksamen, undervisningsmiljøet samt underviserrollen, der på forskellige måder kan give studerende mulighed for at spejle sig i hinandens og forskerens produktive tvivl.
M3 - Tidsskriftartikel
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
ER -
ID: 366784143