Patterns in the form of formative feedback and student response
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Patterns in the form of formative feedback and student response. / Ellegaard, Marianne; Damsgaard, Linn; Bruun, Jesper; Johannsen, Bjørn Friis.
In: Assessment and Evaluation in Higher Education, Vol. 43, No. 5, 2018, p. 727-744.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Patterns in the form of formative feedback and student response
AU - Ellegaard, Marianne
AU - Damsgaard, Linn
AU - Bruun, Jesper
AU - Johannsen, Bjørn Friis
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Formativ feedback modtager i øjeblikket opmærksomhed som et effektivt middel til at øge studerendes læring. Men hvordan man sætter rammerne for at opnå den bedste effekt er løbende til debat. I denne undersøgelse analyserer vi et skriftligt datasæt med 174 segmenter af lærerfeedback og studerendes svar, kodet ved hjælp af 10 feedbackkategorier og 14 responskategorier. Da det hævdes, at feedback er en dialog mellem elever og lærere, ses forbindelserne mellem feedback- og responssegmenter som en dialogisk ramme, som vi visualiserer og forstår ved hjælp af netværksanalyse. Fra dette netværk konkluderer vi, at nogle måder at formulere feedback på er mere produktive end andre og sandsynligvis vil føre til svartyper, der kan tages som indikatorer på læring. Vi identificerer således "refleksionsgruppen" af svar, der består af kategorierne "reflekterende respons", "forklaring" og "elever undersøger egen tænkning". Feedbackkategorierne, der primært leder til svar der hører under refleksionsgruppen, er "åbne spørgsmål", "undrende spørgsmål" og "ledende spørgsmål", som vi kategoriserer som "spørgegruppen". Vi diskuterer disse mønstre mod et tidligere offentliggjort rammeværktøj, og ved at diskutere specifikke eksempler, giver vi et bud på, hvad der kan gøre feedback formativ.
AB - Formativ feedback modtager i øjeblikket opmærksomhed som et effektivt middel til at øge studerendes læring. Men hvordan man sætter rammerne for at opnå den bedste effekt er løbende til debat. I denne undersøgelse analyserer vi et skriftligt datasæt med 174 segmenter af lærerfeedback og studerendes svar, kodet ved hjælp af 10 feedbackkategorier og 14 responskategorier. Da det hævdes, at feedback er en dialog mellem elever og lærere, ses forbindelserne mellem feedback- og responssegmenter som en dialogisk ramme, som vi visualiserer og forstår ved hjælp af netværksanalyse. Fra dette netværk konkluderer vi, at nogle måder at formulere feedback på er mere produktive end andre og sandsynligvis vil føre til svartyper, der kan tages som indikatorer på læring. Vi identificerer således "refleksionsgruppen" af svar, der består af kategorierne "reflekterende respons", "forklaring" og "elever undersøger egen tænkning". Feedbackkategorierne, der primært leder til svar der hører under refleksionsgruppen, er "åbne spørgsmål", "undrende spørgsmål" og "ledende spørgsmål", som vi kategoriserer som "spørgegruppen". Vi diskuterer disse mønstre mod et tidligere offentliggjort rammeværktøj, og ved at diskutere specifikke eksempler, giver vi et bud på, hvad der kan gøre feedback formativ.
U2 - 10.1080/02602938.2017.1403564
DO - 10.1080/02602938.2017.1403564
M3 - Journal article
VL - 43
SP - 727
EP - 744
JO - Assessment and Evaluation in Higher Education
JF - Assessment and Evaluation in Higher Education
SN - 0260-2938
IS - 5
ER -
ID: 186871509