Budskaber om modellering i fysiklærebøger på universitetsniveau

NAFADISE

Ved Martin Niss fra RUC.

Det er efterhånden en udbredt forestilling at fysikstuderende bør lære om og deltage i modellering, fordi det er en væsentlig aktivitet i fysikken, både som forsknings- og undervisningsfag. Hvordan den studerende deltager i denne aktivitet, afhænger bl.a. af de forestillinger, som han/hun har om, hvad modellering går ud på. I oplægget fokuserer jeg på én af de væsentlige kilder til sådanne forestillinger, nemlig lærebøger, og hvilke budskaber de sender til læseren om modellering. Mere præcist analyserer jeg budskaberne i en række lærebøger i disciplinen statistisk mekanik om følgende spørgsmål: Hvad udgør en god model? Hvad skal en model kunne? Hvad vil det sige at forstå et fysisk fænomen? Jeg argumenterer for, at der er stor forskel på bøgernes budskaber og diskuterer hvilke forskellige modelleringsopfattelser hos de studerende de kunne give anledning til.