Lektionsstudier, et japansk format for lærersamarbejde og didaktik
NAFADISE
Ved Carl Winsløw fra IND-KU.
Et lektionsstudium er hvad ordet siger: studiet af en lektion. Det udføres i samarbejde i et team af faglærere og består, groft sagt, af tre faser:
- planlægning af en lektion på basis af erfaringer og litteratur
- gennemførelse af lektionen (en af lærerne underviser, resten observerer)
- evaluering og revision af lektionen
...med mulighed for mange iterationer. Pointen er således fordybelsen i den enkelte lektion og dens faglige indhold i forhold til eleverne samt resten af curriculum, men også selve lærersamarbejdet. Og endelig er det en pointe at studiet dokumenteres og undertiden publiceres. Formatet er særlig udbredt i de naturvidenskabelige fag og er inden for de seneste år "eksporteret" til en række lande, især USA og England har mange "lektionsstudie-teams". Efter en kortere introduktion vil vi se nærmere på et eksempel fra oprindelseslandet (Japan) der drejer sig om en lektion vedr. proportionalitet (matematik, 6. klassetrin), og specielt på de matematikdidaktiske aspekter af det tilhørende lektionsstudium. Vi kommer nok også ind på formatets brugbarhed til udviklingsarbejder i institutionelle sammenhænge i Danmark.