En didaktisk situation: opdagelse af egenværdier og egenvektorer gennem matematiske eksperimenter

NAFADISE

Ved Thomas Vils Pedersen fra KU, Faculty of Life Sciences

Oplæggets første del beskriver, hvordan vi benyttede Brousseaus teorier om "didaktiske situationer'' og "didaktisk ingeniørarbejde'' som en ramme for udviklingen af et eksamensprojekt i et førsteårs matematikkursus på LIFE-fakultetet ved KU. De vigtigste læringsmål i projektet var at opdage egenværdier og -vektorer ved at studere den asymptotiske opførsel af matrixmodeller for populationsvækst samt at forstå den rolle egenværdier spiller i sådanne modeller. Derudover skulle de studerende opnå erfaring med matematiske eksperimenter (med brug af computer) og med at drage konklusioner fra sådanne eksperimenter.

I oplæggets anden (og kortere) del diskuteres, hvordan matematik-undervisning for ikke-matematikere kan og måske bør adskille sig fra undervisning på "rene'' matematik-kurser. Der tænkes her bl.a. på det matematiske indhold, undervisningsformen samt den rolle, de studerendes øvrige fag kan spille.