Frafald på fysik i Sverige
NAFADISE med Bjørn Friis Johannsen, IND
Abstract
I 2007 foretog jeg en undersøgelse af årsager til at studerende i forholdsvist stort omfang forlader Uppsala Universitets fysikuddannelse. Grundige interviews med 7 studerende der havde forladt uddannelsen gav grundlaget for at konkludere at:
Når studerende oplever problemer i forhold til at lære det, uddannelsen kræver, ser de det som et problem, der giver anledning til selvindsigt snarere end som et problem, der kan adresseres i undervisningssituationerne. Uddannelsen er opbygget på en måde, der i nogle tilfælde giver de studerende anledning til at tro, at gruppe- og samarbejde er et fagligt svaghedstegn. I samspil giver disse to faktorer sig udslag i, at studerende ikke deler deres bekymringer med deres medstuderende og på denne måde risikerer at få et urealistisk billede af omfanget af deres faglige problemer.
Jeg vil søge at sandsynliggøre disse resultater samt forklare hvordan jeg har tænkt mig at benytte disse resultater i min igangværende forskning og afslutningsvis invitere til videre diskussion.