Matematikhistoriens rolle i det ny gymnasium
NAFADISE med Uffe Thomas Jankvist
Abstract:
Med udgangspunkt i den ny gymnasiale bekendtgørelse for faget matematik og den såkaldte KOM-rapport diskuteres det hvorledes de normative krav for inddragelsen af matematikkens historie i disse tekster kan opfyldes i konkrete undervisningssituationer og forløb.
Diskussionen vil blive konkretiseret gennem en afrapporteing fra to undervisningsforsøg foretaget på Ørestad Gymnasium i 2007. Her blev en klasse, først i 2g og senere i 3g, udsat for to matematikhistoriske undervisningsforløb baseret på til situationen specielt designede undervisningsmaterialer. De historiske cases for de to forløb var henholdsvis "fejlrettende koders tidlige historie" og "historien om offentlig-nøgle kryptering (RSA) og matematikken bag". Som afslutning på de to forløb blev eleverne bedt om i grupper at skrive et essay om mere generelle træk ved matematikkens historie (såsom indre og ydre drivkræfter, multiple opdagelser/opfindelser, ren vs. anvendt matematik m.fl.), dog med udgangspunkt i de konkrete behandlede cases. Mit oplæg vil omfatte uddrag fra disse essays samt fra andet empirisk materiale genereret under implementeringen af de to forløb.