Studenterkollokvium
kl. 13.15 Thomas Thrane:
Studieretningsprojekter i idræt og matematik analyseret som study & research courses
Abstract:
Her vil der blive fokuseret på det tværfaglige samarbejde mellem matematik og idræt i studieretningsprojektet i 3. G. Analysen af fem udvalgte studieretningsprojekter vil inddrage en antropologisk beskrivelse af praxeologier fra matematik og idrætsfaget, enkeltfagligt og tværfagligt, og præsentere projekternes grundstruktur som "Research and Study Courses".
kl. 14.15 Nadja Ussingkær:
Didaktisk analyse af problemløsning i matematik
Abstract
Først ser vi nærmere på problemløsning og hvad et problem egentlig er - herunder vil vi betragte ungarske George Polya og amerikanske Alan Schoenfelds syn på området. Desuden vil vi se på det japanske begreb 'open approach'.
Derefter vil vi betragte problemløsning i rammerne af teorien om didaktiske situationer samt den antropologiske teori om didaktik for at undersøge relevansen af problemløsning efter udviklingen fra et kognitivt til et epistemologisk matematik didaktisk syn.