Matematiklærerens forberedelse
Observationer af samspillet mellem gymnasielærerens forberedelse og undervisning
Specialeforsvar v/Jakob Svendsen
Resumé
Matematikundervisning foregår i et samspil mellem matematiklærere og matematikelever. Hvis vi ønsker at beskæftige os med undervisning er vi altså nødt til at interessere os for lærerne. Vi bør observere lærere og først identificere, derefter forsøge at forstå, deres aktiviteter og handlemåder både før, under og efter interaktionen med eleverne. Denne forståelse bør være et vigtigt element i vores tanker om matematikdidaktikken.
Dette speciale beskæftiger sig med lærerens forberedelse. Gennem observation af tre lærere vil jeg se hvilke overbevisninger og fokusområder læreren har under forberedelsen og hvordan disse kommer til udtryk i undervisningen. Jeg vil både observere forberedelsen og selve undervisningen for at opnå forståelse for samspillet mellem disse.
Specialet beskriver hvordan det overhovedet lader sig gøre at observere forberedelse, samt hvilke metodologiske overvejelser der følger når man skal observere forberedelse.
Vejleder: Carl Winsløw