Trigonometriske funktioner i en gymnasial kontekst – en epistemologisk referencemodel
Forsvar af kandidatspeciale i matematik ved Jonathan Barrett.
Censor: lektor Morten Misfeldt, AU
Vejleder: prof. Carl Winsløw, IND
Resume af specialet.
I dette speciale er emnet det matematiske stof vedrørende trigonometriske funktioner i gymnasiet. På baggrund af en undersøgelse af formelsamling og eksamensopgaver for faget matematik er opstillet en epistemologisk referencemodel for den undervisningsfaglige viden vedrørende trigonometriske funktioner. Kilderne taget i betragtning er det den officielle undervisningsfaglige viden, den etablerede model refererer til.
Den Antropologiske Teori for Didaktik og modellering af prakseologier ved matematiske organisationer er det teoretiske grundlag for den opstillede model. Der er nærmere redegjort for den metode, der er benyttet til at opstille modellen. På baggrund af de indledende undersøgelser af kilder, er der peget på tre relevante sektorer i forbindelse med stoffet. Beskrivelsen vha. matematiske organisationer af de tre sektorer, geometri, algebra og analyse, udgør referencemodellen.
Afslutningsvis findes de perspektiver på stoffet vedrørende trigonometriske funktioner, som den epistemologiske referencemodel giver anledning til. Et vigtigt perspektiv, som vil være interessant at undersøge nærmere, er at algebra-sektoren kan opfattes som en forbindelse mellem geometrisektoren og analyse-sektoren.
Download rapporten
Rapporten er udgivet i IND's studenterserie nr. 25, og kan downloades i pdf-version: