Hvordan imødegås de gymnasiefremmede elevers vanskeligheder ved faglig læsning og sprogforståelse?
INDsigt ved Sarah Bredgaard Stampe Hjorth, Mikkel Stampe Hjorth og Hanne Vejlgaard Nielsen, HTX Køge, EUC Sjælland
Oplægsholderne har haft fokus på faglig læsning i matematikundervisningen på htx i et år. Dette arbejde har været en del af et større FoU-projekt: "Imødegåelse af negativ social arv i gymnasiale uddannelser". Vi har arbejdet med forskellige matematiske teksttyper, og med udgangspunkt i Elisabeth Arnbak's definition på læseforståelse har vi gennem elevinterview gjort et forsøg på at måle læseforståelsen hos eleverne. Vi kom frem til nogle overraskende resultater, ud fra hvilke vi har udviklet og afprøvet forskellige praktiske øvelser med fokus på faglig læsning til anvendelse i undervisningen.
Præsentationen på seminaret vil omhandle gennemgang af hovedpunkter fra ovenstående projekt, og efterfølgende vil vi gennem en gruppeopgave belyse, hvilke didaktiske overvejelser man bør gøre sig i forbindelse med faglig læsning. For at alle deltagere får mest mulig glæde af gruppeopgaven vil vi gerne have jeres fagkombinationer oplyst ved tilmelding.
Sted: Institut for Naturfagenes Didaktik, Observatoriebygningen, Øster Voldgade 3, 2100 Kbh K. Indgangen til højre. Seminaret holdes i Undervisningslokalet
Deltagelse i seminaret er gratis, men vi beder om en tilmelding. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk helst senest den 3. november 2011 - angiv gerne fagkombination