Udvikling af læreruddannelser inden for naturvidenskaben; kan vi gøre det bedre?
Ved Keld Nielsen, Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet
Der er både på folkeskole- og gymnasieniveau et stort behov for at uddanne flere lærere inden for matematik og naturvidenskaberne, og at uddanne dem mere tidssvarende. Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet har udarbejdet forslag til en ny læreruddannelse, som rummer mulighed for at universitetsstuderende ved naturvidenskab kan vælge at blive folkeskolelærere, gymnasielærere, formidlere, men også at følge en mere forskningsorienteret vej.
Keld Nielsen (Center for Scienceuddannelse (CSE), Aarhus Universitet), har deltaget i udviklingen af modellen. Han vil på seminaret præsentere såvel modellen som processen med muligvis at få den godkendt, og på den baggrund lægge op til diskussion af, hvordan man kan gå videre med at udvikle naturvidenskabelige læreruddannelser. Seminaret retter sig mod studerende, lærere og planlæggere ved såvel lærerseminarier som universiteter.
Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest 12. april 2011.