Når celler muterer selv, hvorfor kan mennesker så ikke også gøre det? - Gymnasieelevers brug af naturvidenskab i tværfaglige diskussioner
Ved Jan Alexis Nielsen, Syddansk Universitet
På dette seminar vil jeg fortælle hvordan naturvidenskab ofte spiller en strategisk rolle i gruppediskussioner på gymnasiet, med udgangspunkt i hvordan danske gymnasieelever diskuterer genterapi som mulig behandlingsform. Jeg vil kaste lys på den strategiske brug af naturvidenskab og lægge op til en diskussion om hvordan undervisere kan bruge dette i tilrettelæggelsen af undervisningen.
I samfundet sker der hele tiden en dialog mellem naturvidenskabelige eksperter og politiske beslutningstagere, som vi som borgere har mulighed for at forholde sig til, og indgå i. Derfor er det også målet at danske gymnasieelever kan anvende naturvidenskabelige argumenter i fælles diskussioner på Gymnasiet. Men det er ikke ligetil at udpensle forholdet mellem naturvidenskabelige 'fakta' og ideologiske, religiøse, humanistiske 'værdisæt'. På seminaret taler vi om hvilken rolle naturvidenskab spiller i sådanne diskussioner, hvilken rolle man håber på at naturvidenskaben skal spille og hvordan undervisere skal forholde sig til denne spænding mellem fakta og værdier?
Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest 15. marts 2011