Læringsstrategier på de videregående uddannelser
- faktorer der kan forklare variationen i læringsstrategier blandt studerende
Ved Berit Lassesen, Center for Undervisning og Læring, Aarhus Universitet
Forskning i sammenhængen mellem læringsstrategier og læringsudbyttet i de videregående uddannelser finder, at resultatet af de studerendes læring hænger sammen med hvordan de lærer. To grundlæggende processerings-niveauer for læring er identificeret: et overflade- og et dybdelæringsniveau. Overfladelæring er ofte forbundet med læringsresultater af lavere kvalitet, mens dybde-strategier ofte er forbundet med læringsresultater af højere kvalitet. Læringsstrategier er reaktioner på det undervisningsmiljø, de studerende lærer i, og varierer. Faktorer, som kan forklare variationen i disse er forholdsvis velundersøgt i international sammenhæng. I den danske universitetskontekst har man derimod relativt begrænset viden om hvilke faktorer, der har betydning for de studerendes læring.
Seminaret tager afsæt i min ph.d.-afhandling hvor jeg, på baggrund af international forskning, har udforsket og identificeret de væsentligste prædiktorer for en gruppe af danske studerendes valg af læringsstrategi.
Download Berit Lassesens præsentation fra seminaret:
Kontakt gerne Berit for yderligere information om projektet (belas@clu.au.dk)