iPads i anvendelsesorienteret naturfagsundervisning
INDsigt ved Ulrik Vestergaard, Rødkilde Gymnasium og Bo Dreyer, Haderslev Gymnasium
Til tablets findes der et bredt udvalg af app’s der understøtter læring på nye og væsentligt forbedrede måder. Særlig vigtigt for dette seminar er app’s, som gør det muligt at optage og dele egen undervisning.
Dette er helt centralt, da det på samme tid (nemt og effektivt) understøtter læring ved at høre, se, skrive og tale på én gang. Vi har anvendt app'en "Exlain Everything" som pt kun findes til iPad.
Hvorfor? Tanken er, at det er nødvendigt, at aktivere eleverne og gøre dem til medproducenter af egen læring i stedet for ”modtagere”. Dette gøres blandt andet ved at involvere eleverne i produktionen af små læringsvideoer, der deles, efter først en elevselektion og efterfølgende lærerens godkendelse, på nettet. Denne grundtanke kombineres med projektorienteret undervisning med et klart formål og med mange løsningsmuligheder (eks. energiafgrøders produktion og udnyttelse). På denne måde skabes der ejerskab og eleverne bliver motiveret til at deltage i egen læring da de ”oplever” en medindflydelse på egne og medstuderende vegne.