"Et godt kursus med sjove og kloge kolleger" - om betydningen af praksisfællesskab i adjunktpædagogikumforløb.
Indsigt seminar ved Rie Troelsen, Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet
Forskere er uddannede og trænede i at forske, samarbejde med andre forskere og give kritik på forskning, så det kræver for de fleste en stor portion åbenhed og nysgerrighed for at få det optimale ud af et adjunktuddannelsesforløb, som sigter mod egen undervisningsudvikling, samarbejde med andre undervisere og sparring på andres undervisning. På SDU har vi valgt at inddele deltagerne på adjunktkurserne i tværfakultære grupper for at skabe en så åben og nysgerrig holdning til fag, undervisning og udvikling som muligt. De tværfakultære grupper giver bl.a. øget mulighed for, idet man ikke har faget til fælles, at få øje på pædagogiske problemstillinger hos hinanden. Gruppeinddelingen gør også, at deltagerne ikke behøver at tænke på om kollegaen, man hjælper til at blive en (endnu) bedre underviser, potentielt er en konkurrent til en kommende lektorstilling. På seminaret vil jeg beskrive og begrunde SDUs model for adjunktpædagogikum samt fortælle om flere erfaringer med modellens forsøg på at skabe praksisfællesskaber omkring undervisningsudvikling på universitetsniveau.
Deltagelse i seminaret er gratis men tilmelding er påkrævet. Send en mail til indsigt@ind.ku.dk senest 19. marts 2012