TIMSS 2011-undersøgelsen og elevernes præstationer i naturfagene
INDsigt ved Peter Allerup, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
TIMSS 2011 består af internationale sammenligninger mellem elevpræstationer i fagene matematik og naturfag/teknik. Godt 60 lande deltog i TIMSS 2011, og fra Danmark deltager ca. 4000 repræsentativt udvalgte 4. klasseelever.
Undersøgelsen viser, at danske elever er bedre end det internationale gennemsnit både i matematik og natur/teknik. Også i TIMSS 2007 var Danmark bedre end gennemsnittet, og der er en signifikant positiv udvikling fra TIMSS 2007.
Undersøgelsen viser også, at den negative sociale arv er stærk i Danmark og danske elevers socioøkonomiske baggrund sammen med sproglig/etnisk baggrund er de stærkeste faktorer til beskrivelse af variationen i TIMSS scores. Betydningen af andre faktorer såsom forældrenes interesse for elevens skolearbejde, brug/omfang af lektielæsning, elevens egne oplevelser mht. at kunne lide og forstå formålet med faget, elevens engagement vil blive fremlagt og diskuteret på INDsigt.
Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest 1. april 2013: INDsigt - tilmelding