Første år på fysik
INDsigt ved Bjørn Friis Johannsen og Jesper Bruun, Institut for Naturfagenes Didaktik, KU
I denne workshop præsenterer vi resultater fra to Ph.D.-afhandlinger som kan have omfattende konsekvenser for hvordan vi strukturerer fysikuddannelse og naturfagsundervisning på universitetets første år.
I efteråret 2012 forsvarede vi vores Ph.D.-afhandlinger på Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) næsten samtidig. Vi havde begge en vejleder fra IND og en bivejleder fra Niels Bohr Institutet (NBI). Begge projekter undersøgte førsteårsstuderende på NBI og begge projekter forsøgte at forstå, hvordan og hvorfor studerende handler i en læringskontekst. Alligevel er de to projekter forskellige. Det ene er kvalitativt, det andet er kvantitativt.
Vi stiller spørgsmålet: Hvad sker der hvis de to projekter kombineres? Kan man bruge det ene til at belyse det andet med og hvordan? Således inviterer vi til dialog mellem to forskningsprojekter og inddrager deltagerne i en diskussion af hvad didaktisk forskning kan og skal bruges til.
Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest den 30. maj.