Tegn på innovation: En undersøgelse af hvordan gymnasielærere kan vurdere elevers udvikling af innovationskompetence
Ved Jan Alexis Nielsen, Institut for Naturfagenes Didaktik
Politikere og meningsdannere efterspørger i stigende grad at uddannelsessystemet er med til at fremme unges innovative kompetencer. Ideen om at innovation skal 'på skoleskemaet' er nu blevet så indgroet, at innovationsfremmende undervisning ikke længere blot findes på fx de merkantile uddannelser. Men hvordan oversætter vi kravet om innovationsfremmende undervisning til den danske gymnasiekontekst?
I dette oplæg vil jeg give et forskningsbaseret bud på, hvordan man kan forstå innovationskompetence i den danske gymnasieskole, og hvordan gymnasielærere kan vurdere udviklingen af deres elevers innovationskompetence. Oplægget har baggrund i et forskningsprojekt i rammen af projektet 'Gymnasiet tænkt forfra', som er finansieret af Region Hovedstaden.
Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest den 01.11.2013: INDsigt - tilmelding