Når forventningerne ikke stemmer overens med virkeligheden - De studerendes valg og strategier i overgangen til de længere videregående teknat-uddannelser.
Ved Henriette Tolstrup Holmegaard, Institut for Naturfagenes Didaktik
Dette INDsigt-seminar stiller skarpt på studerendes overgang til de længere videregående teknat-uddannelser. Henriette Tolstrup Holmegaard vil præsentere resultater fra et kvalitativt længdesnitsstudie, der følger en gruppe eleverne fra slutningen af 3.g (stx og htx) og tre år frem. Fokus vil være på, hvordan deres forventninger til deres studium spiller sammen med de erfaringer de gør sig på første år.
Resultaterne viser, hvordan alle studerende oplever en kløft mellem deres forventninger til hvad teknik og naturvidenskab handler om på universitetet og deres erfaringer i mødet med det indhold de præsenteres for. Det betyder, at de studerende må justere deres forventninger for at tilpasse sig det, som de oplever er nødvendigt for at passe ind. De studerendes forskellige strategier i forsøget på at begrænse afstanden af kløften er netop fokus i denne INDsigt, og deltagerne inviteres til en diskussion af, hvordan man som underviser, ledelse, studievejleder, kommunikationsmedarbejder og medstuderende kan hjælpe de nye studerende med at foretage en realistisk forventningsafstemning, så de undgå en stor kløft. Resultaterne tyder nemlig på, at der her er mulighed for forbedring.
Oplægget trækker på resultater fra Henriette Tolstrup Holmegaards ph.d.-afhandling, der indgår som en del af det internationale forskningsprojekt IRIS. Afhandlingen kan læses her:
Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest 07.10.2013 INDsigt - tilmelding