Hvorfor virker udviklingsprojekter ikke i længden?
Ved Jan Sølberg, Institut for Naturfagenes Didaktik
Det er en udbredt erfaring og efterhånden også en veldokumenteret erkendelse, at udviklingsprojekter kun sjældent formår at sætte gang i blivende forandringer af praksis. Det kan være en stor udfordring at fastholde selv de bedste idéer, hvis ikke der i forvejen er gode betingelser for udvikling. Det kræver ofte en årelang indsats, hvis man skal ændre de grundlæggende betingelser, som er afgørende for kvaliteten af naturfagsundervisningen (eller nogen anden undervisning for den sags skyld) i de danske grundskoler.
På seminaret vil jeg fremlægge erfaringer fra 10 års arbejde med udviklingsprojekter i grundskolen og argumentere for, at vi skal væk fra projekttækningen, hvis vi skal opnå flere positive resultater inden for naturfagene. Projekttænkningen er med til at stresse naturfagslærerne, skabe større og større ulighed mellem skoler, dræne økonomiske såvel som menneskelige ressourcer og i sidste ende distrahere os fra at opnå mere positive langsigtede og udbredte resultater.
Jeg vil ud fra nogle konkrete og aktuelle projekter (bl.a. KOMPIS og ISI2015) fremlægge nogle af faldgruberne og invitere til at diskutere mulige veje til at skabe mere vedvarende udvikling.
Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest 12.09.2013: INDsigt - tilmelding