Vi lærer også noget, når vi ikke går i skole - om uformelle læringssteders potentiale
Ved Louise Windfeldt, hortonom og Ph.d.-studerende på Institut for Naturfagenes Didaktik med projektet Museet som formidler af plantegenetiske ressourcer
Uformelle læringssteder er steder, der lærer os noget uden for skolen. Det kan være, når vi ser TV, besøger internettet, læser en artikel i avisen eller går på museum. Men også forskningsinstitutioner, virksomheder og GMO’er tilbyder uformel formidling, når vi møder dem eller køber deres varer. Nyere forskning tyder på, at den almindelige befolkning får hovedparten af sin viden om naturvidenskab fra steder uden for skolen, og for mange voksne er uformelle læringssteder den eneste mulighed de har for at stifte bekendtskab med begreber, der ikke fandtes i deres egen skoletid.
I mit PhD-projekt undersøger jeg, hvordan forskellige uformelle læringssteder formidler det samme naturvidenskabelige emne: plantegenetiske ressourcer. Det er planter, som har eller kan få betydning som fødevareplanter. De plantegenetiske ressourcer er dermed et råstof til at udvikle fremtidens landbrug, og at gøre befolkningen bevidst om dette er en vigtig del af at bevare dem for kommende generationer.
Mit oplæg og den efterfølgende diskussion vil handle om uformelle læringssteder og plantegenetiske ressourcer. Hvor, hvordan og hvorfor vælger forskellige steder at fortælle os som borgere og forbrugere om plantegenetiske ressourcer?
Deltagelse i seminaret er gratis men vi beder om en tilmelding senest 25.11.2013: INDsigt - tilmelding