FCI, køn og evaluering
Forsvar af kandidatspeciale i fysik ved Sofie Birch Jensen
Vejleder: Lene Møller Madsen
Resumé af specialet
Der eksisterer en velunderbygget kønsforskel i resultaterne af The Force Concept Inventory-testen, en hyppigt anvendt test af begrebsforståelse i Newtonsk mekanik. Denne forskel er overraskende, da den ikke genfindes i eksamensresultater inden for samme fagområde. I dette speciale undersøges denne kønsforskel i en dansk kontekst.
I undersøgelsens første del er FCI-data fra Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet fra årene 2008 til 2011 analyseret kvantitativt. Det konkluderes, at mænds gennemsnitlige procentmæssige score er højere end den gennemsnitlige score for kvinderne. De samme FCI-data er analyseret med henblik på at undersøge, om kønsforskellen kan forklares med en hyppigere tendens til at udelade svar i tilfælde af usikkerhed hos kvinderne end hos mændene. Det viser sig, at der er signifikant forskel på kønnenes tendens til svarudeladelser (der er flere kvinder end mænd der udelader svar), men at der ikke udelades nok svar til, at det kan være en fyldestgørende forklaring af kønsforskellen.
I undersøgelsens anden del blev 12 studerende fra årgang 2012 på Niels Bohr Instituttet udvalgt til at deltage i en sociokulturelt orienteret evaluering af deres forståelse af 6 FCI-spørgsmål. Det viser sig, at ændringen af evalueringsformatet fra det oprindelige multiple choice-format har en indflydelse på de studerendes besvarelser, der i mange tilfælde ændres og det konkluderes, at det indblik, FCI-testen giver i studerendes forståelse af Newtonsk mekanik hænger sammen med valget af evalueringsformat. Det konkluderes yderligere, at der ikke ud fra den kvalitative analyse ses tegn på, at ændringen er kønsspecifik og dermed kan forklare kønsforskellen i FCI-scorer i det oprindelige evalueringsformat. Omvendt er datamaterialet ikke stort nok til statistisk at afvise, at kønsforskellen ville ændres hvis en hel årgang blev testet i det sociokulturelt orienterede evalueringsformat.
Besvarelserne af et enkelt af FCI-spørgsmålene omhandlende parabelbaner analyseres særlig grundigt. Det konkluderes, at de studerendes forståelse af den bagvedliggende fysik er kontekstafhængig og at den læringsteoretiske forståelse af FCI-testens resultater bør søge at afspejle dette.
Nøgleord: Force Concept Inventory, køn, fysikdidaktik, sociokulturel evaluering, svarstrategier i multiple choice-tests