Lektionsstudier som redskab til indførelse af undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i fysik
Forsvar af kandidatspeciale af Thor Christensen
Censor: Lærke Bang Jacobsen, Borupgaard Gymnasium
Vejleder: Jesper Bruun
Resumé af specialet
Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning er en undervisningsmetode, der har stor interesse i didaktisk forskning. Det er blevet påvist, at modellen kan styrke elevers faglige kundskaber i naturfagene, herunder i fysik.
I Japan udbredes nye undervisningsmetoder gennem arbejdsformen lektionsstudier. Lektionsstudier er en metode til at forbedre læreres undervisningskompetencer og til at præsentere lærere for nye undervisningsmetoder, for eksempel undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning.
Det var interessant at undersøge, hvordan lektionsstudier kan bruges til at integrere undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i fysikundervisningen i gymnasiet. Der blev i studiet gennemført lektionsstudier på to fysikhold i gymnasiet. Der blev også gennemført et lektionsstudie med instruktorerne på Niels Bohrs Institutets Ungdomslaboratorium. Studiet viser blandt andet at hvis lektionsstudier skal bruges til indførelse af undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning, så er det en fordel, at der deltager en erfaren underviser, som kan fungere som didaktisk ekspert.