Uddannelsesvalg og gennemførelse på universitetet
Resultater fra et europæisk forskningsprojekt (IRIS) om studerendes overgange til især tekniske og naturvidenskabelige universitetsuddannelser.Konference i Festsalen, Københavns Universitet tirsdag den 25. november kl. 9.30-15.45. Tilmeldingsfrist var den 16. november.
Hvorfor søger de unge ind på de uddannelser de gør, og hvorfor holder de op igen?
Politikere, arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner har gennem en årrække været meget bekymrede for, at kandidater med en teknisk og naturvidenskabelig uddannelse vil være en mangelvare i fremtidens samfund. Det har affødt et stærkt fokus på at øge unges interesser for teknik og naturvidenskab og ad den vej også øge rekrutteringen til disse uddannelser. Det er en vigtig indsats, men den vil ikke kunne løse problemet alene. Det er også vigtigt, at de studerende, som søger ind på uddannelserne, gennemfører deres uddannelse – og her er der en udfordring med stort frafald.
Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) ved Københavns Universitet inviterer til en konference, som præsenterer forskningsresultater, der gør os klogere på:
- Hvilke overvejelser unge gør sig, når de vælger videregående uddannelse
- Hvorfor de vælger tekniske og naturvidenskabelige uddannelser – og hvorfor nogen ikke gør det
- Hvilke forhold på den videregående uddannelse som har betydning for, om de gennemfører eller afbryder
Resultaterne stammer fra det EU-finansierede forskningsprojekt Interest and Recruitment in Science (IRIS), som i fem europæiske lande undersøgte rekruttering og fastholdelse inden for de tekniske og naturvidenskabelige universitetsuddannelser. Konferencen markerer udgivelsen af en bog, som samler konklusionerne fra projektet og giver perspektiver på, hvor vi skal hen. På konferencen vil både hovedresultaterne fra den danske del af IRIS-projektet og dele af de norske resultater blive præsenteret og diskuteret.
Konferencen retter sig især mod uddannelsesplanlæggere, ledere, politikere, undervisere, studerende, forskere og andre med interesse i universitetsuddannelser – især inden for teknik og naturvidenskab, men flere af temaerne vil også have bredere interesse.
Alle deltagere får som en del af deltagelsen et eksemplar af bogen Understanding Student Participation and Choice in Science and Technology Education (Henriksen, Ellen K., Dillon, Justin, Ryder, Jim (Eds.)2014) med resultater fra IRIS-projektet.
Pris pr. deltager for konference og et eksemplar af bogen: DKK 750,-. Tilmelding: Se nederst på siden.