Specialeforsvar ved Kathrine Skovgaard

Titel: Betingelser og begrænsninger i udstillingsdesign: En sammenlignende didaktisk analyse af to udstillinger om emnet 'Arktis' på henholdsvis et kunstmuseum og et naturhistorisk museum.

Vejleder: Marianne Achiam, adjunkt, IND

Censor: Jesper Milàn, Museumsinspektør i geologi på Geomuseum Faxe

Abstract:

Arktis er blevet et aktuelt emne i samfundet i kraft af at være et symbol på klimaforandringer. Også på mange museer er denne forbindelse italesat. Dette speciale undersøgte to museers tilgang til formidlingen af emnet ’Arktis’. De to undersøgte museer var:

  • Louisiana – Museum for moderne kunst. I vinteren 2013/14 fyldte den midlertidige udstilling ARKTIS museets sydfløj.
  • Naturhistoriska riksmuseet – Sveriges naturhistoriske museum i Stockholm. Polartrakterna (dansk: Polarområderne) er en af de faste udstillinger på museet.

En analyse af indholdet i de to udstillinger dannede bund for en sammenligning af de didaktiske transpositioner. Den didaktiske transposition og formidlingen i de to udstillinger blev yderligere analyseret ved hjælp af kvalitative interviews med udstillingsdesignerne. Det blev undersøgt hvilke betingelser, begrænsninger og hensyn der har været styrende for formidlingsprocessen. I den forbindelse blev den teoretiske ramme om didaktisk co-determination inddraget. Den teoretiske ramme indeholdt ti niveauer, der kan være medbestemmende i en formidlingsproces på et museum: Civilisation, Samfund, Museum, Pædagogik, Disciplin, Udstilling, Cluster, Opstilling, Opgave, og den besøgendes viden. Det blev tydeligt, at de fleste hensyn udsprang fra de højere niveauer, Civilisation, Samfund og Museum.
Projektet havde et fokus på forskellen mellem kunst og naturvidenskab. De fleste hensyn i den forbindelse udsprang fra niveauet Civilisation i og med, at det er på dette niveau at selve forskellen mellem de to udspringer. I forhold til forskellen mellem naturvidenskab og kunst blev det desuden undersøgt, om man kan skelne mellem uddannelse og dannelse som succeskriterium for formidlingen. Hensyn fra de lavere niveauer i den teoretiske ramme var især af praktisk karakter. Dog var især formidlingen på Louisiana præget af hensyn knyttende sig til genstande og deres værdi.
Den brugte metode kan bruges i fremtidigt arbejde med udstillingsdesign til at blive mere bevidst om de valg der bliver truffet.