Kildecentreret matematikhistorie i gymnasiet
INDsigt ved Henrik Kragh Sørensen, professor mso, IND, KU
og Kristian Danielsen, ekstern lektor, CSS, AU
Matematikhistorie er en obligatorisk komponent i STX og besidder et rigt didaktisk potentiale for at motivere, nuancere og perspektivere traditionel matematikundervisning og indgå i tværfaglige forløb. Men for at tilvejebringe relevant undervisning med matematikhistorie er det nødvendigt at have gode materialer og tilstrækkelige kundskaber.
I dette INDsigt-seminar vil vi præsentere to kildecentrerede materialer om hhv. logistisk vækst og Herons formel, som vi har udviklet til at kunne tjene til en bred vifte af matematikhistoriske undervisningsformål.
I løbet af seminaret vil der blive tid til at deltagerne arbejder med nogle af perspektiverne på logistisk vækst, som den oprindelige kilde af P.-F. Verhulst (1838) lægger op til. Der vil også blive mulighed for at diskutere hvilke roller matematikhistorie kan spille i den enkelt- og den flerfaglige undervisning på STX.
Deltagelse i seminaret er gratis, men vi beder om en tilmelding senest 4. december 2016.