Gymnasieelever, forskningsspørgsmål og museer
INDsigt ved Marianne Achiam (IND), Britta Jessen (IND) og Sara Tougaard (SNM)
Beskrivelse og baggrund:
I dette oplæg vil vi præsentere og diskutere en metode til at udvikle materialer, der kan bruges til at strukturere besøg i udstillinger, hvor omdrejningspunktet er elevernes eget arbejde med at finde svar på naturvidenskabelige spørgsmål. Metoden er baseret på begrebsrammen ’Studie- og forskningsaktiviteter’ (SFA), som fokuserer på elevernes selvstændige konstruktion af viden i forløb, der efterligner forskeres vekselvirkning mellem at producere ny viden gennem praktisk arbejde (forskningsaktivitet) og afsøge eksisterende viden (studieaktivitet). Vi vil præsentere vores arbejde med at udvikle undervisningsmaterialer baseret på metoden, og diskutere vores erfaringer med de første afprøvninger af materialet med gymnasieelever i udstillinger.
Baggrunden for dette forslag er det stigende antal gymnasiebesøg til museer og science centre, både til fastlagte undervisningsforløb, men også besøg ‘på egen hånd’. Der efterspørges i stigende grad undervisningsmaterialer til fagligt at understøtte og strukturere sidstnævnte type besøg. Samtidig viser forskning, at undervisningsmaterialer på museer og science centre ofte kan have en negativ effekt på udbyttet af besøget, fordi de virker begrænsende på deltagernes muligheder for at forfølge deres egne interesser. I denne præsentation viser vi hvordan begrebsrammen ’Studie- og forskningsaktiviteter’ giver mulighed for at udvikle forløb, der både strukturerer elevers interaktioner med museumsudstillinger, men samtidig også giver dem frihed til at vælge deres egne veje gennem stoffet.
Udbytte:
Deltagerne vil få en faglig opdatering i form af kritiske diskussioner af IBSE metoder, diskussioner af museers og science centres potentielle bidrag til naturfagsundervisningen på gymnasieniveau, og nye idéer og inspiration til at strukturere naturfagligt arbejde i klasserummet såvel som i eksterne læringsmiljøer.
Deltagelse i seminaret er gratis, og vi beder om en tilmelding senest torsdag den 5. april 2018, så vi kan disponere kaffemængden:-).