Virtuelt feltarbejde i gymnasiet: hvordan designer vi til en åben og autentisk udforskning?
INDsigt HYBRID ved Rie Hjørnegaard Malm, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, Rune Skalborg Hansen, Københavns Voksenuddannelsescenter og Lene Møller Madsen, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Vi skitserer ideudviklingen og implementeringen af virtuelt feltarbejde i Naturgeografi i gymnasiet, som har det formål at skabe en autentisk, åben undersøgelse, hvor eleverne får mulighed for at udforske empirisk materiale både fysisk og i det virtuelle rum. I undervisningen skal eleverne selv skabe opbygning af et områdes geologiske historie. Den virtuelle verden er designet til elevernes udforskning, hvor eleverne indsamler data, udarbejder hypoteser på egen hånd og gennem arbejdet med deres egne data i kombination med teori bliver i stand til at drage geologisk holdbare konklusioner. Elevernes arbejde kobles til større fortælling om biodiversitet, masseuddøen, klimaforandringer og ideer om fremtiden.
På seminaret introducerer vi materialet, de vejledende pædagogiske principper, hvordan eleverne bruger og lærer med materialet i den virtuelle verden. Vi diskuterer desuden brugen af virtuelt feltarbejde i gymnasiet og de muligheder og udfordringer det medfører, både for design og elevernes læring.
Projektdeltagere
Rune Skalborg Hansen, Lektor i fysik og geografi, Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC)
Jesper Milan, Østsjællands Museum
Nicolas Rudolph Thibault, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet
Ben Kennedy, University of Canterbury, New Zealand
Lene Møller Madsen, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Robert Evans, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Rie Hjørnegaard Malm, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Angiv i tilmeldingen, om du regner med at deltage fysisk, eller om du kun har mulighed for at deltage online. Så sender vi nærmere information og evt. link.
Deltagelse i INDsigt-seminarrækken gratis. Vi vil gerne have din tilmelding senest torsdag den 11. maj, så vi kan forberede seminaret bedst muligt.
MiSU
Master i scienceundervisning tilbyder i foråret 2025 modulet:
It, læring og teknologiforståelse (10 ECTS),
Ansøgningsfrist: 9. december 2024
Nyt hold starter sommer 2025
Kom til online informationsmøde om MiSU den 6. eller 24. februar 2025.
Hør om uddannelsen
og Novo Nordisk Fondens stipendiemuligheder.
www.ind.ku.dk/misu