Hvordan gør vi autentiske teknologiske problemstillinger relevante for matematik i grundskole?
D. 18. september 2024 kl. 13-15 inviterer vi igen til et event i projektet Albatros - Fra datalogisk frontforskning i algoritmisk bias til autentisk integration af teknologiforståelse i matematikundervisning.
Vi håber, at mange - som sidst - har lyst til at deltage og berige den fælles faglige debat om teknologiforståelse og matematikdidaktik. Vi afholder event nr. 2 i september og håber, at vi på den fælles workshop kan skabe fælles inspiration ift. at besvare hovedspørgsmålet for eventet: “Hvordan kan vi gøre autentiske teknologiske problemstillinger fra omverdenen relevant for matematikundervisningen i grundskolen?”
Program for begivenheden:
- Velkomst og rammesætning af samarbejde på dagen
v. Mathias Lund, faglig direktør EdTalk - Præsentation af autentisk teknologisk problemstilling med algoritmisk bias og køn v. Sara Sterlie "Hvordan skaber ChatGPT bias ift. kønsopfattelser?” - et studie i åbne og lukkede prompts
- Workshop: Hvordan kan undervisningen i matematik i grundskolens 7.-10. klasse undersøge f.eks. kønsbias ift. generativ AI og store sprogmodeller (LLM’s) som ChatGPT med statistik og matematisk modellering?
- Afrunding og indblik i hvordan pointerne fra workshoppen informerer den videre udvikling af udvikling af konkrete undervisningsforløb og forskningsbidraget fra projektet v. Andreas L. Tamborg, forskningsleder, ph.d. og tenure track adjunkt IND Københavns Universitet.