Med chatbotten til eksamen
INDsigt ved Mikkel Willum Johansen, IND, KU
Da ChatGPT blev introduceret i november ’22, var den første reaktion at forbyde den i skriftlige eksaminer. På SCIENCE, KU fik de kursusansvarlige dog mulighed for at tillade den allerede i foråret ’23. I denne INDsigt vil jeg fortælle om nogle af de erfaringer, vi gjorde med GPT og skriftlige hjemmeprøver sidste forår.
Vi skal herefter sammen diskutere nogle af de muligheder og udfordringer GPT og andre former for generativ AI har skabt. Uden for eksamenslokalet vil de studerende have fri adgang til GPT, så hvordan kan man teste, hvad de studerende kan, uden at give køb på eksamens autenticitet? Introduktionen af generativ AI kræver ikke bare, at man gentænker eksamen, men også at man gentænker sine læringsmål og hvilke kompetencer, de studerende skal lære. Og så kan det jo være, at generativ AI faktisk give nogle helt nye og overraskende læringsmuligheder.
Tilmelding: Tilmeldingsskema