Æstetik og bæredygtighed i naturfag

INDsigt FYSISK ved Henrik Zinkernagel, Universidad de Granada og Elzebeth Berg Wøhlk, Københavns Professionshøjskole

Hvordan fremmer naturens og naturvidenskabens æstetik bæredygtige holdninger og værdier hos eleverne i naturfag?

På dette INDsigt-seminar giver vi først en introduktion til æstetiske oplevelser og læreprocesser i naturfag og forklarer, hvordan disse kan styrke både naturvidenskabelig forståelse, omsorg for naturen og naturforbundethed. Derefter giver vi eksempler på, hvordan undervisere mere praktisk kan bruge æstetiske læreprocesser i naturfagsundervisningen – både i og udenfor klasselokalet.

Seminariets aktivitetsdel tager udgangspunkt i en model for æstetiske læreprocesser beskrevet i Zinkernagel (2023). Ideen er at benytte deltagernes egne æstetiske oplevelser med natur og naturvidenskab til, i grupper, at udarbejde skitser til en rammesætning af æstetiske læreprocesser, der kunne være relevante for elevernes naturforhold.

Seminaret afsluttes med en kort præsentation af de udarbejdede undervisningsskitser og en fælles reflektion over deres mulige relevans for bæredygtighedsundervisning og naturforbundethed.

Reference: Zinkernagel, H. (2023). Æstetik i naturfag – en vej til mere omsorg for naturen. MONA, 2023(4), 53-72.

Vi vil gerne have din  tilmelding til INDsigt-seminaret ca. 3 dage før, så vi , så vi kan forberede seminaret bedst muligt: Tilmeldingsskema