Semantiske bølger i natur/ teknologi-undervisningen – sprogligt arbejde med fagligt fokus

INDsigt FYSISK ved Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Københavns Professionshøjskole

Anna-Vera Meidell Sigsgaard

Oplægget tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet "Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle: En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder". Formålet med projektet har været at gøre natur-/teknologiundervisningen på mellemtrinnet mere tilgængeligt især for flersprogede elever. Samtidigt har de sprogpædagogiske tilgange vist sig at øge deltagelsesmuligheder for alle elever.

Projektet tager afsæt i teorien om de Semantiske Bølger, som hjælper os til få øje på udfordringer i fagsproget. Samtidigt er projektet inspireret af Beverly Derewiankas såkaldte Sneglemodel, som fremhæver elevernes måde at bruge sproget på i forskellige aktiviteter i natur-/teknologiundervisningen. Gennem projektet har vi afprøvet forløb til natur-/teknologundervisningen på mellemtrinnet og udviklet sprogpædagogiske aktiviteter. I oplægget vises eksempler fra forløbene for at illustrere hvordan elever opbygger naturfaglig forståelse gennem sprogligt arbejde. Eksemplerne danner grundlag for refleksioner over hvad læreren kan holde for øje ifm. planlægningen af naturfagsforløb. På seminaret vil vi præsentere nogle af eksemplerne og diskutere, hvad det vil sige at arbejde sprogpædagogisk for at understøtte flere elevers adgang til naturfagsundervisningen.
Man kan læse mere om projektet MONA-artiklen: Semantiske bølger i natur/ teknologi-undervisningen.

Vi vil gerne have din  tilmelding til INDsigt-seminaret ca. 3 dage før, så vi , så vi kan forberede seminaret bedst muligt: Tilmeldingsskema