Teknologiforståelse gennem matematik: Hvordan ved din streamingtjeneste, hvad du vil se?
ALBATROS byder igen velkommen til en workshop om matematikundervisning og algoritmisk bias.
Omdrejningspunktet for workshoppen er spørgsmålet: Kan matematikundervisning bidrage til at give elever øget bevidsthed om, hvordan streamingtjenester fungerer?
Mange af de tekniske løsninger, som elever møder i deres hverdag, er baseret på matematisk modellering. Et eksempel er anbefalelsesalgoritmer, der modellerer indhold (f.eks. film og musik) som datapunkter i et rum med mange dimensioner. Når en anbefalingstjeneste foreslår indhold til brugeren, sker det ofte ved at anbefale noget, der ligger tæt på det, brugeren allerede har set. Det er smart, men skaber også spørgsmål om, hvorvidt en sådan mekanisme kan have utilsigtede konsekvenser.
I lyset af, at elevers skærmbrug er stigende og trivsel er faldende, undersøger vi i Albatros, om vi kan undervise elever i matematik med det formål at gøre dem bevidste om, hvordan velkendte tjenester og sociale medier fungerer – og samtidig klæde dem på til at forholde sig kritisk og konstruktivt til dem.
Niveauet af den matematik, som streamingtjenester er baseret på, ligger ofte langt uden for elevers nuværende formåen. I Albatros har vi derfor afsøgt, om vi kan undervise i principperne bag disse tjenester på en forenklet måde, ved at aktivere allerede kendt matematik i nye kontekster. På workshoppen vil vi fortælle om vores tilgang og vise et eksempel på et undervisningsforløb, hvor matematisk faglighed inden for rammerne af Fælles Mål bruges til at lære elever at forholde sig til anbefalelsesalgoritmer på streamingtjenester.
Vi glæder os til at se jer!
Program
- 13.00-13.15: Velkommen og nyt siden sidst
- 13.15-14.00: Har anbefalelsesalgoritmer noget med matematik at gøre?
Smagsprøve på undervisningsforløb v. Peter og Andreas - 14.00-14.15: Pause
- 14.15-15.00: Gruppediskussioner og opsamling