Undervisning 2024.11.18 Ordbog for kropslig tænkning: Vi ved det virker, men vi mangler sproget Mange lærere bruger allerede kropslig tænkning i deres undervisning, men det er ikke nemt at sætte ord på, hvad det præcis består i, og hvorfor det virker. Det skal ændres med netværket SENSES.
Education 2024.11.18 Dictionary of embodied cognition: We know it works, but we lack the language Many teachers already use embodied cognition approaches in their teaching, but it is not easy to pin point what exactly it consists of - and why it works. That SENSES network wants to change that.
Undervisning 2024.10.22 Studie finder racisme - og modstand mod det - under overfladen i gymnasiefysik Forskere ved Københavns Universitet ville vide, hvordan gymnasieelever interagerede med et undervisningsspil i fysik. Men observationerne rummede så mange eksempler på problematisk adfærd, at det ikke kunne ignoreres.
Education 2024.10.22 Study finds racism—and resistance to it—beneath the surface in high school physics Researchers at the University of Copenhagen wanted to understand how high school students interacted with a physics learning game. However, the observations contained so many examples of problematic behavior that it…
Undervisning 2024.03.15 Lyn på exoplaneter: Der er fordele ved at lære fysik uden for solsystemet At flytte fysikken adskillige lysår væk fra vores egen klode kan hjælpe elever med at forstå, at de fysiske love er universelle.
Education 2024.03.15 Lightning on exoplanets: Benefits to learning physics outside the solar system Taking physics teaching several light-years away from our own planet can help students understand that the laws of physics are universal.
Forskning 2023.11.09 Løft naturfagundervisning gennem embodied cognition Bliv en del af SENSES-netværket
Research 2023.09.19 New Ph.D.: Plugging numbers into a formula isn't physics When students view physics formulas only as mathematical tools, they fail to understand physics in a meaningful way. We need to teach students to ask why, says new Ph.D.
Forskning 2023.09.19 Ny ph.d.: At sætte tal ind i en formel er ikke fysik Når studerende kun ser fysikkens formler som matematiske værktøjer, kan de ikke forstå fysikken på en meningsfuld måde. Vi skal lære de studerende at spørge hvorfor, siger nyslået ph.d.
Forskning 2023.09.11 Videnskabeligt sprog kan ikke testes alene med pen og papir Videnskab er ikke et sæt af termer og formler, men en praksis. En test med pen og papir vurderer kun en snæver del af, hvad børn kan og ved om videnskab, mener forsker.
Scientific litteracy 2023.09.11 Scientific language cannot be tested solely with pen and paper Science is not merely a collection of terms and formulas but a practice. Assessing children's knowledge of science through pen-and-paper tests only evaluates a limited portion of what they know, says researcher.
Research 2023.06.26 New Ph.D.-fellow: We should utilize the body to learn programming When working with computers, we must remember that we are human beings, says new Ph.D.-fellow Fridtjof Ronge Gjengset.
Undervisning 2023.06.22 Ny ph.d.-studerende: Vi skal udnytte kroppen for at lære programmering I arbejdet med computere, skal vi huske, at vi selv er mennesker, siger ny ph.d.-studerende Fridtjof Ronge Gjengset.
Physics 2022.09.13 Researcher: Cultural aspects of quantum theory are missing in physics classes Quantum mechanics is interpreted in many different – often unscientific – ways. This opens up questions about the foundations of quantum theory and its relationship with culture that physics educators should not ignore,…
Fysik 2022.09.13 Forsker: Vi mangler de kulturelle aspekter af kvantemekanikken i fysikundervisningen Kvantemekanikken bliver fortolket på mange forskellige – ofte uvidenskabelige - måder. Det rejser spørgsmål om kvantemekanikkens fundament og dets relation til kultur, som fysikundervisere ikke bør ignorere, mener…
Fysikdidaktik 2022.09.01 Lektor: Schrödingers notesbøger er fyldt med fejl. Og flere burde læse dem At gå tilbage til fysikkens originale værker kan give en dybere forståelse for koncepterne, mener lektor Ricardo Karam.
Fysik 2022.08.12 Ny lektor: Vi er nødt til at gøre fysikken mere inkluderende Alle skal have mulighed for at lære, nyde og blive bevæget af fysikken, uden at skulle se ud på en bestemt måde for at passe ind, siger ny lektor i Fysikdidaktik Adrienne Traxler.
Physics 2022.08.12 New associate professor: We need to make physics more inclusive Everyone should have the opportunity to learn, enjoy and be moved by physics, without having to look a certain way to fit in, says new Associate Professor of Didactics of Physics Adrienne Traxler.
Undervisning 2022.05.25 Til Mars i fysiktimen: Narrativer giver elever lov til at lave fejl At arrangere undervisning gennem narrative scenarier har potentialet til at motivere elever. I et nyt læringsspil indtager eleverne rollen som Mars-kolonister, der skal bruge fysik for at klare sig på den røde planet.
Undervisning 2022.04.22 Hvis elever er astronauter, må læreren være Mission Control At arrangere undervisning gennem narrative scenarier har potentiale til at motivere elever. Men det kræver, at narrativet består hele vejen til bedømmelsen, mener Karen Alavi.
Undervisning 2022.03.25 Vi skal have den moderne fysik ind i skolen Vores moderne civilisation bygger på den moderne fysik, men den fylder for lidt i skoleelevers pensum, mener Magdalena Kersting, som er ny adjunkt på Institut for Naturfagenes Didaktik.