Undervisning 2024.11.18 Ordbog for kropslig tænkning: Vi ved det virker, men vi mangler sproget Mange lærere bruger allerede kropslig tænkning i deres undervisning, men det er ikke nemt at sætte ord på, hvad det præcis består i, og hvorfor det virker. Det skal ændres med netværket SENSES.
Undervisning 2024.10.22 Studie finder racisme - og modstand mod det - under overfladen i gymnasiefysik Forskere ved Københavns Universitet ville vide, hvordan gymnasieelever interagerede med et undervisningsspil i fysik. Men observationerne rummede så mange eksempler på problematisk adfærd, at det ikke kunne ignoreres.
Forskning 2023.09.19 Ny ph.d.: At sætte tal ind i en formel er ikke fysik Når studerende kun ser fysikkens formler som matematiske værktøjer, kan de ikke forstå fysikken på en meningsfuld måde. Vi skal lære de studerende at spørge hvorfor, siger nyslået ph.d.
Forskning 2023.09.11 Videnskabeligt sprog kan ikke testes alene med pen og papir Videnskab er ikke et sæt af termer og formler, men en praksis. En test med pen og papir vurderer kun en snæver del af, hvad børn kan og ved om videnskab, mener forsker.
Fysik 2022.09.13 Forsker: Vi mangler de kulturelle aspekter af kvantemekanikken i fysikundervisningen Kvantemekanikken bliver fortolket på mange forskellige – ofte uvidenskabelige - måder. Det rejser spørgsmål om kvantemekanikkens fundament og dets relation til kultur, som fysikundervisere ikke bør ignorere, mener…
Fysikdidaktik 2022.09.01 Lektor: Schrödingers notesbøger er fyldt med fejl. Og flere burde læse dem At gå tilbage til fysikkens originale værker kan give en dybere forståelse for koncepterne, mener lektor Ricardo Karam.
Fysik 2022.08.12 Ny lektor: Vi er nødt til at gøre fysikken mere inkluderende Alle skal have mulighed for at lære, nyde og blive bevæget af fysikken, uden at skulle se ud på en bestemt måde for at passe ind, siger ny lektor i Fysikdidaktik Adrienne Traxler.
Physics 2022.08.12 New associate professor: We need to make physics more inclusive Everyone should have the opportunity to learn, enjoy and be moved by physics, without having to look a certain way to fit in, says new Associate Professor of Didactics of Physics Adrienne Traxler.
Undervisning 2022.05.25 Til Mars i fysiktimen: Narrativer giver elever lov til at lave fejl At arrangere undervisning gennem narrative scenarier har potentialet til at motivere elever. I et nyt læringsspil indtager eleverne rollen som Mars-kolonister, der skal bruge fysik for at klare sig på den røde planet.
Undervisning 2022.04.22 Hvis elever er astronauter, må læreren være Mission Control At arrangere undervisning gennem narrative scenarier har potentiale til at motivere elever. Men det kræver, at narrativet består hele vejen til bedømmelsen, mener Karen Alavi.
Undervisning 2022.03.25 Vi skal have den moderne fysik ind i skolen Vores moderne civilisation bygger på den moderne fysik, men den fylder for lidt i skoleelevers pensum, mener Magdalena Kersting, som er ny adjunkt på Institut for Naturfagenes Didaktik.