Fysikklasser som komplekse systemer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsCommunication

Standard

Fysikklasser som komplekse systemer. / Bruun, Jesper.

Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik: Undersøgelser i fag i Teoretisk Pædagogikum. ed. / Thomas Brun Kristensen. Teoretisk Pædagogikum, 2024. p. 113-133 (Fagdidaktiske formidlingsartikler).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingArticle in proceedingsCommunication

Harvard

Bruun, J 2024, Fysikklasser som komplekse systemer. in TB Kristensen (ed.), Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik: Undersøgelser i fag i Teoretisk Pædagogikum. Teoretisk Pædagogikum, Fagdidaktiske formidlingsartikler, pp. 113-133. <https://www.sdu.dk/-/media/files/om_sdu/institutter/ikv/uddannelse/paedagogikum19/faglig_formidling/fysik-fagdidaktisk-formidlingsartikler-2024.pdf>

APA

Bruun, J. (2024). Fysikklasser som komplekse systemer. In T. B. Kristensen (Ed.), Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik: Undersøgelser i fag i Teoretisk Pædagogikum (pp. 113-133). Teoretisk Pædagogikum. Fagdidaktiske formidlingsartikler https://www.sdu.dk/-/media/files/om_sdu/institutter/ikv/uddannelse/paedagogikum19/faglig_formidling/fysik-fagdidaktisk-formidlingsartikler-2024.pdf

Vancouver

Bruun J. Fysikklasser som komplekse systemer. In Kristensen TB, editor, Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik: Undersøgelser i fag i Teoretisk Pædagogikum. Teoretisk Pædagogikum. 2024. p. 113-133. (Fagdidaktiske formidlingsartikler).

Author

Bruun, Jesper. / Fysikklasser som komplekse systemer. Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik: Undersøgelser i fag i Teoretisk Pædagogikum. editor / Thomas Brun Kristensen. Teoretisk Pædagogikum, 2024. pp. 113-133 (Fagdidaktiske formidlingsartikler).

Bibtex

@inproceedings{bbb20a749be24f299a13a88bfe0b652c,
title = "Fysikklasser som komplekse systemer",
abstract = "Denne artikel argumenterer for, at fysikklasser kan betragtes somkomplekse systemer, hvilket kr{\ae}ver en ny tilgang til didaktisk forsk-ning. Ved at drage p{\aa} kvalitativ og kvantitativ forskning fremh{\ae}vesn{\o}dvendigheden af at forst{\aa} de dynamiske og ikke-line{\ae}re relationermellem fx undervisningsmetoder, studerendes motivation, og deresf{\ae}rdigheder. Artiklen giver eksempler p{\aa} anvendelsen af netv{\ae}rks-analyser og dynamiske modeller i fysikdidaktisk forskning. Modellerneviser, at mange f{\ae}nomener inden for omr{\aa}det er komplekse og kr{\ae}-ver en forskningstilgang der g{\o}r brug af mange forskellige typer afdata. Der er ogs{\aa} brug for store m{\ae}ngder data og metodiske tilgange,og der er derfor brug for at indsamlingen og analysen automatiseres.Artiklens hovedbudskab er, at vi ved at anskue uddannelsessystemersom komplekse systemer begynder at t{\ae}nke anderledes om dem.Dette perspektiv {\aa}bner op for anvendelsen af tankegange og metoderfra fysikken, hvilket muligg{\o}r en anden forst{\aa}else af systemernes til-stande og dynamikker.",
author = "Jesper Bruun",
year = "2024",
language = "Dansk",
series = "Fagdidaktiske formidlingsartikler",
pages = "113--133",
editor = "Kristensen, {Thomas Brun }",
booktitle = "Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik",
publisher = "Teoretisk P{\ae}dagogikum",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Fysikklasser som komplekse systemer

AU - Bruun, Jesper

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Denne artikel argumenterer for, at fysikklasser kan betragtes somkomplekse systemer, hvilket kræver en ny tilgang til didaktisk forsk-ning. Ved at drage på kvalitativ og kvantitativ forskning fremhævesnødvendigheden af at forstå de dynamiske og ikke-lineære relationermellem fx undervisningsmetoder, studerendes motivation, og deresfærdigheder. Artiklen giver eksempler på anvendelsen af netværks-analyser og dynamiske modeller i fysikdidaktisk forskning. Modellerneviser, at mange fænomener inden for området er komplekse og kræ-ver en forskningstilgang der gør brug af mange forskellige typer afdata. Der er også brug for store mængder data og metodiske tilgange,og der er derfor brug for at indsamlingen og analysen automatiseres.Artiklens hovedbudskab er, at vi ved at anskue uddannelsessystemersom komplekse systemer begynder at tænke anderledes om dem.Dette perspektiv åbner op for anvendelsen af tankegange og metoderfra fysikken, hvilket muliggør en anden forståelse af systemernes til-stande og dynamikker.

AB - Denne artikel argumenterer for, at fysikklasser kan betragtes somkomplekse systemer, hvilket kræver en ny tilgang til didaktisk forsk-ning. Ved at drage på kvalitativ og kvantitativ forskning fremhævesnødvendigheden af at forstå de dynamiske og ikke-lineære relationermellem fx undervisningsmetoder, studerendes motivation, og deresfærdigheder. Artiklen giver eksempler på anvendelsen af netværks-analyser og dynamiske modeller i fysikdidaktisk forskning. Modellerneviser, at mange fænomener inden for området er komplekse og kræ-ver en forskningstilgang der gør brug af mange forskellige typer afdata. Der er også brug for store mængder data og metodiske tilgange,og der er derfor brug for at indsamlingen og analysen automatiseres.Artiklens hovedbudskab er, at vi ved at anskue uddannelsessystemersom komplekse systemer begynder at tænke anderledes om dem.Dette perspektiv åbner op for anvendelsen af tankegange og metoderfra fysikken, hvilket muliggør en anden forståelse af systemernes til-stande og dynamikker.

M3 - Konferencebidrag i proceedings

T3 - Fagdidaktiske formidlingsartikler

SP - 113

EP - 133

BT - Fagdidaktiske formidlingsartikler om fysik

A2 - Kristensen, Thomas Brun

PB - Teoretisk Pædagogikum

ER -

ID: 399277600