Virtuelt feltarbejde i gymnasiet: hvordan designer vi til en åben og autentisk udforskning?
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Rie Hjørnegaard Malm - Oplægsholder
Rune Skalborg Hansen - Oplægsholder
Lene Møller Madsen - Oplægsholder
INDsigt HYBRID ved Rie Hjørnegaard Malm, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, Rune Skalborg Hansen, Københavns Voksenuddannelsescenter og Lene Møller Madsen, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Vi skitserer ideudviklingen og implementeringen af virtuelt feltarbejde i Naturgeografi i gymnasiet, som har det formål at skabe en autentisk, åben undersøgelse, hvor eleverne får mulighed for at udforske empirisk materiale både fysisk og i det virtuelle rum. I undervisningen skal eleverne selv skabe opbygning af et områdes geologiske historie. Den virtuelle verden er designet til elevernes udforskning, hvor eleverne indsamler data, udarbejder hypoteser på egen hånd og gennem arbejdet med deres egne data i kombination med teori bliver i stand til at drage geologisk holdbare konklusioner. Elevernes arbejde kobles til større fortælling om biodiversitet, masseuddøen, klimaforandringer og ideer om fremtiden.
På seminaret introducerer vi materialet, de vejledende pædagogiske principper, hvordan eleverne bruger og lærer med materialet i den virtuelle verden. Vi diskuterer desuden brugen af virtuelt feltarbejde i gymnasiet og de muligheder og udfordringer det medfører, både for design og elevernes læring.
Vi skitserer ideudviklingen og implementeringen af virtuelt feltarbejde i Naturgeografi i gymnasiet, som har det formål at skabe en autentisk, åben undersøgelse, hvor eleverne får mulighed for at udforske empirisk materiale både fysisk og i det virtuelle rum. I undervisningen skal eleverne selv skabe opbygning af et områdes geologiske historie. Den virtuelle verden er designet til elevernes udforskning, hvor eleverne indsamler data, udarbejder hypoteser på egen hånd og gennem arbejdet med deres egne data i kombination med teori bliver i stand til at drage geologisk holdbare konklusioner. Elevernes arbejde kobles til større fortælling om biodiversitet, masseuddøen, klimaforandringer og ideer om fremtiden.
På seminaret introducerer vi materialet, de vejledende pædagogiske principper, hvordan eleverne bruger og lærer med materialet i den virtuelle verden. Vi diskuterer desuden brugen af virtuelt feltarbejde i gymnasiet og de muligheder og udfordringer det medfører, både for design og elevernes læring.
16 maj 2023
Begivenhed (Konference)
Titel | INDsigt seminar |
---|---|
Dato | 12/05/2015 → … |
Land/Område | Danmark |
ID: 346541461