Marie Ryberg
Adjunkt
Institut for Naturfagenes Didaktik
Jagtvej 155A
2200 København N
Jeg er antropolog med speciale i uddannelse, og jeg arbejder i krydsfeltet mellem videnskab, uddannelse og styring. Min forskning er drevet af min interesse i, hvordan uddannelsesinstitutioner former de måder befolkninger og individer tænker og handler.
Mit arbejde kombinerer etnografiske og historiske tilgange for at belyse betydningen af historiske forandringer, socio-materielle organiseringer og sociale interaktioner for hvordan uddannelsesprocesser, undervisning og læring tager form.
I mit forskningsprojekt om forskningsbaseret uddannelse på universitetet undersøger jeg, hvordan forholdet mellem forskning og undervisning er blevet debatteret og organiseret siden 1990'erne i lyset af styringsmæssige og teknologiske forandringer. Se mere her.
I min ph.d. undersøgte jeg bestræbelserne på at institutionalisere tværfaglighed i den danske gymnasieskole siden Anden Verdenskrig og afdækkede forbindelserne til de progressive bevægelser i samfunds- og naturvidenskaberne, der søgte at bryde med opdelingen i fag.
Jeg underviser i øjeblikket i universitetspædagogik, forskningsbaseret undervisning og vejledning. Jeg har også undervist i kvalitative metoder, organisation og ledelse, sociologiske tilgange til kommunikation, samt videnskabs- og teknologistudier.
ID: 252285296
Flest downloads
-
54
downloads
Intrinsically Disordered Proteins as an Instrument for Research-Integrating Teaching
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
17
downloads
Tvivlens goder: Hvordan sætter man rammen for den gode tvivl i forskningsbaseret undervisning?
Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
11
downloads
The Benefit of the Doubt: Rethinking critique in/of scientific knowledge
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet