18. december 2024

"Vælger du selv din rolle i laboratoriet?"

GATEtools

Elever har tendens til at påtage sig kønsstereotype roller i laboratoriet. Her præsenterer Mona en aktion i fysik der arbejder med dette.

laboratoriearbejde
Mona anbefaler, at man fastlægger normer for gruppeinteraktion for at skabe et positivt og respektfuldt miljø, hvor alle elever føler sig værdsat og hørt.

Kønnede roller i laboratoriet

Mona underviste en Bio-Kemi-klasse i fysik i 2. G på Middelfart Gymnasium. I klassen var der 15 drenge og 8 piger. Klassen trivedes med hinanden og 2/3 havde tilkendegivet, at de gerne ville læse naturvidenskab efter gymnasiet. Når eleverne lavede forsøg, kunne de godt lide at skifte grupper for at få variation. Det virkede dog trods til at være nogle lidt faste og stereotype roller eleverne påtog sig i grupper, selvom de var tilfældigt inddelt. Det satte Mona sig for at undersøge.

Roller i laboratoriet

Mona definerede på baggrund af de typiske laboratorieopgaver og elevernes gruppestørrelse 4 forskellige roller i fysiklaboratoriet:

  • Sekretær: Noterer målinger fra forsøg.
  • Mekaniker: Håndterer udstyr og apparatur.
  • Måler: Aflæser måleresultater.
  • Revisor: Laver databehandling.

Undersøgelse af roller og præferencer

Mona bad eleverne udfylde et spørgeskema hvor hun spurgte:

  1. Hvilke roller mener du, at du oftest har/tager?
  2. Vælger du selv din rolle, eller får du den "tildelt" (ubevidst) af de andre?
  3. Kunne du tænke dig andre roller?
  4. Er der nogle roller du oplever som vigtigere/bedre end andre?
  5. Er der specielle typer elever der har bestemte roller?
  6. Vi har arbejdet med tilfældigt sammensatte grupper. Hvilken betydning har det haft i forhold til den rolle di har haft i gruppearbejdet i laboratoriet?

Resultat

Mona analyse af svarene vidste at:

  • Flere drenge end piger har ofte en rolle som mekaniker
  • Drengene har oftere end pigerne selv valgt deres rolle.
  • Piger vil oftere end drenge gerne have andre roller.
  • Drenge og piger er enige om, at alle roller er vigtige.
  • Alle pigerne synes at det er bestemte elevtyper, der tager bestemte roller. Kun 1/3 synes det.
  • En del elever, både drenge og piger, synes at de tilfældige grupper har gjort muligt at prøve andre roller end i selvvalgte grupper.

Perspektiv

Mona tester nu forskellige måder hvorpå alle elever skiftevis har forskellige roller i laboratoriet, sådan at alle elever får muligheden for at få kompetencerne hver rolle giver adgang til. Det drejer sig blandt andet om at bruge Lectios grupperdanner til tilfældigt også at angive roller og lade eleverne bogføre hvem der gør hvad, sådan at alle elever i løbet af et år kommer gennem alle roller.

Baseret på litteratur om lighed i gruppearbejde anbefaler Mona at man:

  • Tydeligt forklarer målene, rollerne og forventningerne for gruppedeltagerne. Dette hjælper eleverne med at forstå deres ansvar og fremmer ansvarlighed inden for gruppen.
  • Fastlægger normer for gruppeinteraktion for at skabe et positivt og respektfuldt miljø, hvor alle elever føler sig værdsat og hørt.
  • Tildeler specifikke roller til eleverne i gruppen for at sikre, at opgaverne fordeles jævnt, og hver elev har et ansvar.

Emner