18. december 2024

"Alle elever har erfaring med Newtons love"

GATEtools

Mange elever har svært ved at engagere signaturvidenskab, hvis ikke deres erfaringer kan bruges og anerkendes i naturvidenskab.

newtons love
I Peters lektion om Newtons love begyndte eleverne på eget initiativ også at skabe nye kropslige erfaringer og relatere dem til Newtons love.

Hverdagserfaringer med Newtons love

Peter underviste et studieretningshold i fysik B i 2.G på Midtsjællands Gymnasium. Holdet skulle starte et forløb om Newtons love. Peter ønskede at flere elever skulle kunne se sig selv i undervisningen, føle deres erfaringer fra hverdagen blev anerkendt og kunne bruges i undervisningen.

Aktion

I et modul på 60 minutter skulle eleverne, efter en kort introduktion til emne og repetition af Newtons love, i grupper snakke om og tegne på et whiteboard hverdagserfaringer som kan beskrives med eller kontekstualisere med Newtons love. Det var vigtigt at oplevelsen skulle være autentisk og ikke bare tænkt. Imens eleverne snakkede og tegnede gik Peter rundt og hørte alle bidrag og gav formativ feedback. Elevernes bidrag blev gennemgået til sidst i plenum for at gøre bidrag til en fælles erfaringsbase og derved anerkende dem som brugbare for det faglige fællesskab i klassen.

Science kapital

Peters aktion baserer sig teoretisk på at elever der har en høj science kapital er mere tilbøjelige til at engagere sig i naturvidenskab og senere aspirere til at læse naturvidenskab. Science kapital kan beskrives som en rygsæk elever bærer med sig, og som løbende fyldes op baseret på hvad de ved om naturvidenskab, hvem de kender inden for naturvidenskab, hvad de synes om naturvidenskab og hvilke erfaringer de har inden for naturvidenskab. Koblingen mellem hvordan aspekter af unges liv relateret til naturvidenskab uden for skolen anerkendes og bruges i undervisningen, er en som lærere kan arbejde med og som positivt kan påvirke elevernes science kapital. Til dette arbejde kan man bruge science kapital-fremmende undervisning. Peters aktion handler i høj grad om at udvide hvilke former for erfaringen der værdsættes i undervisningen, mens det også er personligt, elevaktiverende og forbindende.

Peters aktion baserer sig teoretisk på at elever der har en høj science kapital er mere tilbøjelige til at engagere sig i naturvidenskab og senere aspirere til at læse naturvidenskab.

Perspektiv

I Peters aktion var eleverne gode til at bringe mange forskellige hverdagssituationer i spil. Ud over tidligere erfaringer begyndte eleverne på eget initiativ også at skabe nye kropslige erfaringer og relatere dem til Newtons love, f.eks. læne sig mod hinanden, skubbe til hinanden mens de sad på to kontorstole med hjul. Dette var igen en mulighed for at anerkende en deltagelsesform anderledes end typisk undervisning. Aktionen gjorde at alle elever bidrog autentisk til at forbinde hverdag og fag. Særligt fungerede den godt til anerkendelse af de svage elevers bidrag undervejs og foran hele klassen.

Emner